آموزش نرم افزار دفتر کل راهکاران

آموزش نرم افزار همکاران سیستم به شما حسابداران کمک می کند تا مهارت بیشتری درانجام وظایف پیدا کنید و سرعت انجام کار ها و گزارش گیری از نرم افزار دفتر کل راهکاران ابری را ارتقا دهید. داشتن دانش و مهارت های مناسب برای استفاده از این بسته های نرم افزاری محبوب بین کاربران ایرانی، باعث صرفه جویی در وقت و استرس در حرفه حسابداری شما می شود.

چه شما مبتدی باشید ، چه کاربر پیشرفته ، چه جایی در این بین ، مطمئنا مطلب حاضر متناسب با نیازهای آموزشی نرم افزار حسابداری شما نگارش شده است

پیشنهاد خواندن مطلب مرتبط :  در این  مقاله میتوانید مهارت های لازم برای موفقیت در حسابداری را بدانیدآموزش دفتر کل راهکاران

مقدمه آموزش دفتر کل راهکاران همکاران سیستم

با توسعه تکنولوژی و رشد روز افزون فعالیت های اقتصادی، سازمان ها از یک سو نیاز به نرم افزاری دارند که اطلاعات مالی را به شکل سریع و کارآمد ثبت و طبقه بندی کند و آنها را در مدیریت بهینه منابع سازمان کمک کند و اطلاعات سیستم های مختلف دیگر سازمان مانند دریافت و پرداخت، دارایی ثابت، انبار و فروش را به صورت منسجم و یکپارچه جمع آوری کند.

از سوی دیگر الزامات قانونی سازمان ها را موظف کرده تا گزارشات مختلف اعم از گزارشات دفاتر روزنامه و کل، اظهارنامه مالیاتی و گزارش خرید و فروش فصلی را در غالب مشخص به مراجع ذیربط ارسال کنند.

در این سرفصل به آموزش کامل دفتر کل راهکاران سیستم در پنج سرفصل پرداخته شده است:

1-تعریف ساختار حساب  2- ثبت سند حسابداری 3- عملیات پایان سال   4- گزارشات  5- اظهار نامه مالیاتی و گزارش خرید و فروش فصلی

بخش اول از فصل اول آموزش دفتر کل راهکاران

تنظیمات اولیه در دفتر کل راهکاران

در ابتدا تنظیمات اولیه که برای کار با سیستم نیاز است انجام شود، توضیح داده می شود:

ابتدا با نام کاربری ارشد یا Admin وارد سیستم شده تا بتوان تنظیمات لازم را درسیستم انجام داد، در مرحله اول ارز عملیاتی را در تنظیمات سیستم تنظیم کرده و بر روی ریال قرار می دهیم.

برای اینکار از مسیر زیر ارز عملیاتی را انتخاب می کنیم.

مسیر حرکت :  تنظیمات > مدیریت مالی > عمومی

تنظیمات دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده بزرگتر تصویر بر روی آن کلیلک کنید 

تنطیم ساختار حساب ها در دفتر کل راهکاران

سپس در همین مسیر در قسمت ساختار حساب طول کد ساختار حساب و تفصیلی ها را بسته به نیاز مجموعه تنظیم می کنیم.

اگر بخواهیم در کدینگ از کاراکتر نیز استفاده کنیم، گزینه امکان استفاده از کاراکتر در کد حساب وجود دارد را تیک میزنیم.

مسیر حرکت :  تنظیمات > مدیریت مالی- تعریف ساختار حساب

تنظیم ساختار حساب در دفتر کل راهکارانجهت مشاهده بزرگتر تصویر بر روی آن کلیلک کنید

با این کار تنظیمات اولیه تقریبا تمام شد.

حال برای تعریف اطلاعات پایه سیستم وارد قسمت مالی > دفتر کل –  اطلاعات پایه می شویم :

مطالب مرتبط :  بهترین نرم افزار سازمانی فروش در شرکت های پخش کدام است؟

تعریف دوره مالی در دفتر کل راهکاران

سازمان ها طول عمر فعالیت های خود را به دوره های مشخصی تقسیم می کنند، این دوره ها میتواند سه ماه، شش ماه یا یکساله باشد. عموما در ایران این دوره ها یکساله می باشد.

برای اینکار در فرم دوره مالی (مالی > دفتر کل > اطلاعات پایه > معرفی دوره مالی)، فیلد عنوان را با عنوان مورد نظر مثلا سال 1400 پر کرده و بعد از بالای فرم یا با کلید میان بر ctrl+s ذخیره میکنیم.

تعریف دوره مالی در دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده بزرگتر تصویر بر روی آن کلیلک کنید

حال باید این دوره مالی را به دفتر کل اصلی که به صورت پیش فرض در سیستم تعریف شده اختصاص داد، برای این کار از فهرست اطلاعات پایه، دفتر کل را انتخاب نموده و دفتر کل اصلی را انتخاب می کنیم  و دوره مالی که تعریف کردیم را با استفاده از دکمه سبز مثبت پائین فرم  به  دفتر کل اختصاص داده  و تاریخ شروع و پایان دوره را برای سال مالی مورد تظر تعیین میکنیم. و بعد فرم را ذخیره میکنیم.

تعریف دفتر کل در راهکاران

جهت مشاهده بزرگتر تصویر بر روی آن کلیلک کنید

حال در منوی افقی در قسمت دوره مالی، میتوان دوره مالی مورد نظر را انتخاب کنیم.

انتخاب دفتر کل در راهکاران

جهت مشاهده بزرگتر تصویر بر روی آن کلیلک کنید

یکی از بخش های دیگری که درسیستم، نیاز است تعریف کنیم تعریف نوع سند می باشد، به صورت پیش فرض سندهایی که در سیستم دفتر کل به صورت روزانه ثبت می شود نوع عمومی دارند و سند هایی که از سایر زیر سیستم ها صادر می شود نوع سند آنها نام همان زیر سیستم را دارند مثلا سندی که از زیر سیستم دریافت و پرداخت صادر می شود عنوان دریافت پرداخت دارد.

حال اگر بخواهیم جهت طبقه بندی اسناد نوع سندی داشته باشیم در این قسمت نوع سند را تعرف نموده و در هنگام ثبت سند حسابداری از آن استفاده کنیم.

تعریف اواع سند در دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده بزرگتر تصویر بر روی آن کلیلک کنید

بخش دوم از فصل اول آموزش دفتر کل راهکاران

آموزش ساختار حساب ها در دفتر کل راهکاران

در بخش قبل در مورد تنظیمات اولیه صحبت شد، حال نیاز است که ساختار حساب ها را ایجاد کنیم برای اینکار باید از منوی عمودی، قسمت مالی > دفتر کل > حساب ها > تعریف ساختار حساب را انتخاب میکنیم، به صورت پیش فرض هیچ گونه ساختار حسابی در سیستم وجود ندارد، برای ایجاد ساختار حساب یا باید به صورت دستی و یا با اکسل ساختارحساب را وارد سیستم نمود.

برای تعریف دستی حساب ها روی هر سرشاخه که کلیک راست نماییم و گزینه جدید انتخاب کرده تا ریز شاخه آن را تعریف نمود ،تعریف ساختار حساب از گروه حساب آغاز شده و سپس حساب کل و در نهایت حساب معین را تعریف میکنیم. برای مثال دارایی جاری به عنوان گروه حساب و موجودی نقد و بانک به عنوان حساب کل و موجودی بانک ریالی به عنوان معین تعریف میگردد. و هر حساب کد ابتدایی خود را از سرشاخه بالایی خود میگیرد.

مطالب مرتبط :  بهترین نرم افزار سازمانی شرکت های پیمانکاری

و قسمت سمت چپ فرم، اطلاعات خواسته شده را وارد کرده( وارد کردن اطلاعات فیلد های ستاره دار اجباری بوده) و بعد فرم را ذخیره میکنیم. در قسمت جستجو در بالای درختواره  میتوان هم جستجو بر مبنای کد حساب ها و هم عنوان حساب ها انجام داد.

نحوه تعریف گروه حساب در دفتر کل راهکاران

در ابتدا جهت تعریف گروه حساب روی ساختار حساب کلیک راست کرده تا گروه حساب جدید ایجاد شود و بعد در فرم باز شده کد گروه و عنوان را وارد کرده و نوع و ماهیت را انتخاب نموده و سپس بعد ذخیره می کنیم.

تعریف گروه حساب در دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده بزرگتر تصویر بر روی آن کلیلک کنید

نحوه تعریف حساب کل در دفتر کل راهکاران

جهت تعریف حساب کل روی گروه حساب مربوطه کلیک راست نموده و سپس حساب کل جدید را انتخاب کرده و در فرم زیر

تعریف حساب کل در دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده بزرگتر تصویر بر روی آن کلیلک کنید

اطلاعات را مانند گروه حساب که در بالا گفته شد، وارد میکنیم. در حساب کل دو رقم اول کد خود را از گروه حساب میگیرد .

باتعریف حساب کل امکان تعریف حساب معین فراهم می شود. حساب معین سطح عملیاتی ساختار حساب هاست و اسناد حسابداری با انتخاب معین ها امکان پذیر می باشد.

نحوه تعریف حساب معین در دفتر کل راهکاران

جهت تعریف حساب معین روی حساب کل مربوطه کلیک راست کرده و حساب معین جدید میسازیم، در تعریف حساب معین باید توجه داشت که 4 رقم اول خود را 2 رقم از حساب گروه و 2 رقم از حساب کل مربوط به شاخه خود میگیرند. در تعریف حساب معین علاوه بر کد، عنوان، نوع، ماهیت باید ویژگی های حساب معین نیز تعیین شود ویژگی های حساب معین عبارتند از: ((ویژگی پیگیری))، ((ویژگی تعدادی))، ((ویژگی ارزی)). در صورت داشتن ویژگی ارزی می بایست تسعیرپذیر بودن یا نبودن حساب نیز مشخص شود.

تعریف حساب معین در دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده بزرگتر تصویر بر روی آن کلیلک کنید

در پایین فرم چهار زبانه وجود داردکه اولین زبانه برای انتخاب سطح تفصیل و ارتباط آن با نوع تفصیل می باشد.

برای مثال معین موجودی بانک های ریالی را در سطح 4 به نوع تفصیل حساب بانکی ارتباط داده تا بتوان در سند حسابداری حساب بانکی مورد نظر را نیز انتخاب نمود.

ارتباط سطوح تفصیل با معین در دفتر کل راهکاران

زبانه دوم مربوط به انتخاب اطلاعات حساب طرف مقابل است. حساب طرف مقابل در شرایطی کاربرد دارد که حساب معین مورد نظر دچار وضعیت خلاف ماهیت شده است. به عنوان مثال ماهیت یک حساب معین، بدهکار تعریف شده است، ولی در پایان دوره مالی مانده بستانکار دارد.

تعریف حساب طرف مقابل در دفتر کل راهکاران

 

جهت مشاهده بزرگتر تصویر بر روی آن کلیلک کنید

و آخرین زبانه مربوط به شرح های پیش فرض است.که برای تسریع صدور سند حسابداری شرح هایی را به عنوان پیش فرض برای حساب های معین در اسناد حسابداری در نظر می گیرند که می توان این شرح ها را در این بخش تعریف کرد.

مطالب مرتبط :  آموزش نرم افزار همکاران سیستم ماژول دفتر کل راهکاران-فصل پنجم

شرح های پیش فرض در دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده بزرگتر تصویر بر روی آن کلیلک کنید

بخش سوم از فصل اول آموزش دفتر کل راهکاران

 چگونگی معرفی نوع تفصیل در دفتر کل راهکاران

جهت ثبت اسناد ممکن است تفصیلی های مختلفی استفاده شود مانند مرکز هزینه، شخص، شرکت، پروژه…… یکسری از این نوع تفصیلی ها در سیستم به صورت پیش فرض وجود دارد. نوع تفصیل سبب می شود حساب های تفصیلی را طبقه بندی کرد.

برای تعریف نوع تفصیل یک عنوان به آن داده و سپس ذخیره میکنیم. همچنین می توان اولین کد پیش فرض را به سیستم داده تا هنگام تعریف حساب تفصیل از جنس این نوع تفصیل سیستم به صورت اتوماتیک به ترتیب به آنها کد بدهد.

انواع تفصیل در دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده بزرگتر تصویر بر روی آن کلیلک کنید

نحوه معرفی حساب تفصیلی در دفتر کل راهکاران

حساب تفصیلی، سطح شناور سیستم می باشد. برای تعریف حساب تفصیلی ابتدا نوع تفصیلی را انتخاب کرده و بعد به آن عنوان میدهیم، اگر اولین کد پیش فرض در نوع تفصیل انتخابی داده شده باشد در این فرم کد به صورت اتوماتیک وارد می شود، ولی اگر این کد در نوع تفصیل تنظیم نشده باشد باید به صورت دستی کد وارد شود.اگر این حساب تفصیل با ارز خاصی گردش پیدا می کند، میتوان در فیلد ارز پیش فرض انتخاب شود. همچنین اگر بخواهیم دیگر از این حساب تفصیل استفاده نکنیم باید تیک گزینه فعال را برداریم. تا دیگر این حساب تفصیل را در سیستم نبینیم.

تعریف حساب تفصیل در دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده بزرگتر تصویر بر روی آن کلیلک کنید

نحوه ایجاد گروهبندی حساب تفصیل در دفتر کل راهکاران

گروهبندی حساب تفصیل در قسمت دفتر کل- مالی > حساب ها > گروهبندی حساب تفصیل قرار دارد، در فرم مربوطه روی کلید مثبت بالای فرم کلیک کرده تا یک گروه بندی جدید ایجاد شود، یک کد و یک عنوان وارد کرده و سپس در بالای فرم تخصیص  روی تخصیص حساب به گروه کلیک کروه تا کل ساختار حساب باز شود، سپس معین های مورد نظر را انتخاب کرده و بعد از روی تفصیل های اختصاص داده شده به معین مورد نظر نوع تفصیل های مد نظر را انتخاب کرده و سپس روی جستجو کلیک کرده و  حساب های تفصیل مربوطه را می آورد و سپس حساب های تفصیل مد نظر را انتخاب میکنیم.

این کار فقط کارکرد گزارش گیری داشته و در مرور حساب ها میتوان از آن گزارش گرفت.

امیدواریم گه جلسه اول آموزش نرم افزار حسابداری راهکاران ابری برای مطالعه کنندگان این مطلب مفید واقع شده باشد

پیشنهاد مطالعه مطالب مرتبط :  راهنمای کامل حسابداری تولیدی

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آموزش نرم افزار همکاران سیستم میتوانید با نمایندگی همکاران سیستم شیراز تماس بگیرید

4.2/5 - (5 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *