فصل سوم آموزش دفتر کل راهکاران ابری

در بخش های قبلی آموزش دفتر کل راهکاران،نحوه تنظیمات دفتر کل راهکاران و چگونگی ثبت اطلاعات و اسناد روزانه را یادگرفتید در این بخش با آموزش نحوه صدور سند کل و عملیات پایان سال دفترکل راهکاران،در خدمت شما حسابداران و مدیران مالی خواهیم بود، امیدواریم که این مطلب هم برای شما دوستان مفید واقع شود .

جهت مشاهده مطالب آموزشی نرم افزار های دیگر به صفحه آموزش نرم افزارهمکاران سیستم و برای مشاهده دیگر فصل های آموزشی دفترکل به صفحه آموزش دفتر کل راهکاران مراجعه فرمائید

آموزش دفتر کل راهکاران

بخش اول از فصل سوم آموزش دفتر کل راهکاران

نحوه صدور سند کل در دفتر کل راهکاران

شرکت ها بعد از اینکه اسنادشان را در سیستم ثبت می کنند، الزام قانونی می باشد که در مقاطع 6 ماهه یا یکساله دفاتر را تحریر کرده و آنرا به مراجع ذی صلاح ارائه کنند.
شرکت ها صدور سند کل را بر اساس حساب های کل خود گزارش می دهند اما در ثبت سند ها از حساب های معین استفاده می شود، در اینجا سیستم از ساختار درختواره ای استفاده کرده و یک شاخه بالاتر در سطح کل اسناد را سرجمع و خلاصه شده در قالب ارائه شده صادر می کند. اسناد کل را می توان روزانه، ماهانه یا هر شکل دیگر ثبت کنیم. یعنی مثلا در یک روز یا یک ماه اسناد را در سطح کل جمع کرده و یک سند صادر می کند.
در سیستم در قسمت اسناد- صدور سند کل کلیک کرده تا فرم آن باز شود. از الزامات صدور سند کل قطعی بودن اسناد می باشد و اسنادی که قطعی نباشد سیستم در این سند کل شرکت نمی دهد.
و با کلیک بر روی ادامه فیلترهای لازم را تنظیم نموده و ادامه را میزنیم و بعد روش صدور سند را در پائین فرم که به صورت روزانه یا ماهانه باشد انتخاب نموده و با زدن کلید ادامه و دیدن پیش نمایش سند، سند کل را صادر می کنیم.

مطالب مرتبط :  انتخاب یک نرم ‌افزار سازمانی حرفه ‌ای، یک انتخاب یا ضرورت؟

صدور سند کل در دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید

تنظیمات پایان سال در دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید

بخش دوم از فصل سوم آموزش دفتر کل راهکاران

نحوه تعریف الگوی بستن حسابها در دفتر کل راهکاران

برای انجام عملیات پایان سال وارد قسمت مالی- دفتر کل – عملیات پایان سال – تعریف الگوی بستن حساب، می شویم. در فرم باز شده یک کد و یک عنوان وارد میکنیم. در قسمت وسط حساب های طرف مقابل را انتخاب می کنیم.حساب طرف مقابل حساب هایی هستند که قرار است مانده حساب های سود وزیانی به آن منتقل شود مثل سود وزیان سال جاری. اگر این حساب تفصیل پذیر بود می توان تفصیلی هم مشخص کرد.بعد رکورد مورد نظر را انتخاب کرده تا آبی رنگ شود و بعد حساب های قابل بستن را در پایین فرم انتخاب میکنیم.

الگوی بستن حساب در دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید

حساب های قابل بستن همان حساب های سود وزیانی است که می خواهیم مانده آنها را ببندیم. این حساب ها را علاوه بر انتخاب تکی به چند طریق می توان انتخاب کرد.

بستن حساب در دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید

انتخاب دسته ای معین: در این حالت میتوان بر اساس درختواره حساب ها به صورت گروهی حساب های موقت موردنظر را انتخاب نمود.

انتخاب معین با سطوح مشخص: با استفاده از این امکان، می توان با انتخاب حساب معین و سطح تفصیلی مورد نظر، همه حساب های معین را تا سطح مورد نظر در قسمت مربوط به حساب های معین مبدا انتخاب کرد.

انتخاب بر اساس کد تفصیل: با استفاده از این امکان می توان با انتخاب حساب تفصیلی مورد نظر، تمام معین های مرتبط با حساب تفصیلی انتخاب شده در سطح مربوطه و تا همان سطح، در قسمت حساب های مبدا نمایش داده می شود.

 

بخش سوم از فصل سوم آموزش دفتر کل راهکاران

نحوه صدور سند بستن حساب ها در دفتر کل راهکاران

برای صدور سند حسابداری بستن حساب ها به قسمت عملیات پایان سال- صدور سند بستن حساب ها می رویم. با این کار فرم ویزارد مربوط به عملیات بستن حساب ها باز میشود. در این قسمت قبل از بستن حساب ها سیستم چند موضوع را کنترل می کند:

مطالب مرتبط :  کسب و کارهای نوپا به چه نرم افزار هایی نیاز دارند ؟

1- اسناد تا این تاریخ قطعی شده باشند 2- حساب های تسعیر پذیر کنترل می شود که برای آنها سند تسعیر صادر شده باشد و در نهایت اجازه می دهد تا صدور سند انجام شود.

صدور سند بستن حساب در دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید

بعد از زدن کلید ادامه  الگو مورد نظر را انتخاب کرده و تاریخ و شرح مورد نظر را وارد کرده و با زدن کلید صدور سند، سند حسابداری صادر می شود.

بخش چهارم از فصل سوم آموزش دفتر کل راهکاران

صدور سند تعدیل ماهیت در دفتر کل راهکاران

ماهیت حساب های معین میتوان بدهکار یا بستانکار باشد. اگر مانده ی یک حساب در پایان دوره با ماهیت مشخص شده برای آن مغایرت داشته باشد، وضعیت مانده حساب معین خلاف ماهیت می شود.با صدور سندی به نام ((تعدیل ماهیت)) این مغایرت برطرف می شود و مانده حساب های معین با وضعیت خلاف ماهیت صفر می گردد. برای برگرداندن مانده به حالت اولیه، سند دیگری در ابتدای دوره بعد(بعد از صدور سند افتتاحیه)  صادر می شود و مانده را به همان مانده ی قبل از سند تعدیل ماهیت بر میگرداند.

سند تعدیل ماهیت را میتوان تنها یک بار و بعد از بستن حساب ها در پایان سال مالی صادر کرد. همچنین قبل از صدور سند تعدیل ماهیت لازم است : 1-  سند بستن حساب ها صادر شده باشد  2- اسناد حسابداری قطعی شده باشند 3-سند اختتامیه صادر نشده باشد.

4- برای معین های خلاف ماهیت شده در ساختار حساب، حساب معین طرف مقابل تعریف کرده باشیم.(معین طرف مقابل باید دقیقا مانند ویژگی های معین اصلی بوده فقط ماهیت آن خلاف ماهیت آن یا مهم نیست باشد)

جهت صدور سند تعدیل ماهیت از بخش عملیات پایان سال – صدور سند تعدیل ماهیت را انتخاب کرده و در فرم ویزارد باز شده با زدن گزینه ادامه به فرم بعد رفته و اطلاعات خواسته شده را پر کرده و کلید صدور سند را زده تا سند صادر شود.

مطالب مرتبط :  چگونه می‌توان فرایندهای سازمانی را مکانیزه کرد؟

تعدیل ماهیت در دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید

 

بخش پنجم از فصل سوم آموزش دفتر کل راهکاران

عملیات پایان سال و صدور سند اختتامیه/ افتتاحیه در دفتر کل راهکاران

در این بخش می خواهیم سند اختتامیه صادر کرده و مانده حساب های انتظامی و دائمی را هم ببندیم و کلیه حساب ها به طور کامل بسته شود. برای سند اختتامیه، صدور سند اختتامیه را از بخش عملیات پایان سال انتخاب میکنیم. با انتخاب این بخش، ویزارد ((صدور سند اختتامیه)) باز می شود. در این فرم باید تاریخ صدور سند اختتامیه را مشخص و بعد از آن گزینه ی ((صدور سند اختتامیه)) را انتخاب می کنیم. سند اختتامیه تنها سندی است که با وضعیت قطعی صادر می شود و همچنین تنها سندی است که با وضعیت قطعی نیز امکان حذف آن می باشد.

برای صدور سند افتتاحیه در سال بعد باید دور مالی بعد هم تعریف شود و سپس در منوی عملیات پایان سال- صدور سند افتتاحیه  کلیک کرده و سند افتتاحیه را در ابتدای سال مالی بعد صادر می کنیم. و با  زدن تیک صدور سند معکوس تعدیل ماهیت، سند تعدیل ماهیت در سال مالی جدید  انتقال داده شده و برگردانده می شود.

صدور سند اختتامیه در دفتر کل راهکاران

صدور سند افتتاحیه در دفتر کل راهکاران

جهت مشاهده تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید

امیدواریم که از این فصل آموزش دفترکل راهکاران ابری همکاران سیستم برای شما مطالعه کننده عزیز مفید واقع شده باشد

 

پیشنهاد مطالعه مطالب : حسابداری ابری چیست و چه کاربردی دارد؟

پیشنهاد مطالعه مطالب : آموزش نرم افزار همکاران سیستم ماژول دفتر کل راهکاران-فصل دوم

پیشنهاد مطالعه مطالب : آموزش نرم افزار همکاران سیستم ماژول دفتر کل راهکاران-فصل اول

پیشنهاد مطالعه مطالب : نرم ‌افزار حسابداری چیست ؟

 

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *