حسابداری هر روزه در حال تغییر است، مهارت های جدید، نرم افزار های جدید، استاندارهای جدید و اصول جدیدی برای پیشبرد و ارتقا، حرفه حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد تا هر روز حسابداری بهتر از و ارزشمند تر از قبل نقش خود برای سازمان ها را ایفا کند

اگر می خواهید با حسابداری آشنا شوید، جای مناسبی را انتخاب کرده اید، این صفحه اطلاعاتی که شما را با این تخصص آشنا کند در اختیار شما می گذارد و برای سوالاتی که دارید پاسخ مناسب را در اختیارتان خواهد گذاشت.

همه چیز درباره حسابداری

تاریخچه حسابداری

چگونه انسانها چیزی به نام حسابداری را اختراع کردند

تاریخچه حسابداری به هزاران سال پیش و به مهد تمدن در بین النهرین بر می گردد و گفته می شود که این رشته در کنار نوشتن و شمارش پول توسعه یافته و به شکل امروزی درآمده است، مصریان اولیه و بابلی ها سیستم های حسابداری و حسابرسی را ایجاد کرده اند، جالب است که بدانید اولین حسابدارها در حدود 300 سال قبل از میلاد در ایران به کار گرفته شده اند و اولین نشانه ها و خطوط دفتر داری درایران باستان پیدا شده است

پدر حسابداری مدرن، لوکا پاچیولی ایتالیایی است که در سال 1494 اولین سیستم حسابداری را که تجار ونیزی از آن استفاده می کردند، تشریح کرد و برای دیگران توضیح داد، او مخترع حسابداری نبود ولی پاچیولی اولین کسی بود که سیستم تعهدی را در روزنامه ها و مجلات آن زمان تشریح کرد که هنوز هم اساس سیستم های حسابداری امروزی است

با شروع انقلاب صنعتی در سال 1760، تعداد شرکت ها افزایش پیدا کرد و نیاز به استفاده از سیستم های پیشرفته تر حسابداری بوجود آمد از طرفی بزرگتر شدن شرکت ها و همچنین گروه های توسعه یافته سرمایه گذاران و ایجاد ساختارهای پیچیده تری از مالکیت باعث شد که همه آنها نیاز به بهره برداری از سیستم های حسابداری را احساس کنند و آنرا جدی تر بگیرند

علاوه بر مهارت های ریاضی، حسابدار باید با اصول کلی حقوقی هم آشنا باشد، زیرا آنها اغلب در دادگاه ها برای ارائه شواهد در مورد مسائل مالی به عنوان متخصص اظهار نظر می کنند، همانطور که هنوز هم در حال انجام این کار هستند

حسابداران در زمان های قدیم به انجمن های وکالت تعلق داشتند که علاوه بر خدمات حقوقی به شرکت ها، خدمات حسابداری هم ارائه می کردند

اسکاتلند حسابداری را مدرن می کند

این حرفه ریشه در اسکاتلند در اواسط دهه 1800 دارد، زمانی که موسسه حسابداران در گلاسکو از ملکه ویکتوریا درخواست منشور سلطنتی کرد، این درخواست توسط 49 حسابدارامضا شد و مشخص می کرد که حرفه حسابداری مدتهاست که در اسکاتلند به عنوان حرفه ای متمایز و محترم وجود داشته است، این درخواست همچنین تخصص های متنوع مورد نیاز برای حسابداری حرفه ای را برجسته و مطرح می کرد.

در اواسط دهه 1800و در زمان اوج انقلاب صنعتی، لندن مرکز مالی جهان شده بود و با ایجاد شرکت های با مسئولیت محدود و تولید و تامین کالا در اندازه های بزرگتر و بیشتر، تقاضا برای حسابداران متخصص تر از نظر فنی که بتوانند دنیای پیچیده معاملات جهانی را اداره کنند، افزایش یافت.

اهمیت روزافزون حسابداران در رشد کسب و کارها به تبدیل شدن خدمت حسابداری به یک حرفه مهم کمک کرد و ابتدا در انگلستان و سپس در ایالات متحده در سال 1904 انجمن حسابداران لندن توسط هشت نفرتشکیل شد تا این حرفه را برای مخاطبان بیشتری که در این کشور ها زندگی می کردند، آموزش و توسعه دهد، پس از چند بار تغییر نام، انجمن حسابداران لندن در سال 1996 نام انجمن حسابداران رسمی (ACCA) را برای خود انتخاب کرد.

تعاریف و اهداف حسابداری

تعریف موسسه حسابداران رسمی آمریکا :

حسابداری هنر ثبت، طبقه بندی و خلاصه سازی از نظر پولی، مربوط به معاملات و رویدادهایی است که حداقل تا حدی دارای ویژگی مالی هستند، و نیاز به تفسیر نتایج آنهاست.

تعریف ویکی پدیا از حسابداری :

حسابداری عبارت است از اندازه گیری، پردازش و انتقال اطلاعات مالی و غیر مالی در مورد واحدهای اقتصادی مانند مشاغل و شرکت ها.

حسابداری نتایج فعالیت های اقتصادی یک سازمان را اندازه گیری می کند و این اطلاعات را به کاربران مختلف از جمله سرمایه گذاران، طلبکاران، مدیریت و ذینفعان می رساند. متخصصان حسابداری به عنوان حسابدار شناخته می شوند.

تعریف حسابداری و اهداف حسابداری

“مسئولیت حسابداری جمع آوری و گزارشگری اطلاعات مالی یک کسب و کار است”

به طور خلاصه حسابداری فرایند ثبت، طبقه بندی و خلاصه بندی معاملات مالی شرکت را شامل می شود و هدف اصلی حسابداری، ارائه اطلاعات به ذینفعان مختلف کسب و کارها است تا به آنها اجازه دهد تصمیمات منطقی، بموقع و صحیحی بگیرند، این اطلاعات نتایج عملیات، وضعیت مالی، بدهی، نقدینگی، جریانهای نقدی و سایر موارد را شامل می شود.

انواع مختلف اطلاعاتی که توسط گزارشات حسابداری بدست می آید را می توان به اختصار و بصورت کلی به شرح زیر معرفی کرد :

نتایج عملیات : این موضوع فعالیت های انتفاعی کسب و کار و سود حاصل شده توسط شرکت برای مدت زمان مشخصی را در بر می گیرد، این اطلاعات با کسر کلیه هزینه ها از کل درآمد ها اندازه گیری و گزارش دهی می شوند.

وضعیت مالی : این موضوع به پاسخ دهی به سوالاتی از قبیل، واحد تجاری در حال حاضر چه میزان منابع مالی و دارائی دارد؟ شرکت چه مبلغی را به دیگران بدهکار است؟ پس از پرداخت همه تعهدات، چه مقدار منابع مالی یا دارائی برای مالکان شرکت باقی خواهد ماند؟

سوال اول به کل دارایی های واحد تجاری، سوال دوم به بدهی ها، و سوال سوم به سرمایه آن واحد تجاری توجه می کند

قابلیت پرداخت و نقدینگی : قابلیت پرداخت به توانایی یک واحد تجاری در پرداخت تعهدات در زمان سررسید اشاره دارد و نقدینگی به توانایی آن در انجام تعهدات کوتاه مدت مربوط می شود.

جریان های نقدی : صورت های مالی همچنین ورودی و خروجی پول نقد در فعالیتهای مختلف تجارت (فعالیتهای عملیاتی، سرمایه گذاری و تأمین مالی) را نشان می دهد.

سایر اطلاعات صورت های مالی : اطلاعات کیفی، کمی و مالی را ارائه می دهد و هرگونه اطلاعاتی ریز و درشتی که می تواند بر تصمیمات استفاده کنندگان تأثیر بگذارد، باید در گزارش های مالی درج شوند.

انواع حسابداری

انواع مختلف از شاخه های تخصصی در حسابداری وجود دارد، هرکدام از شاخه ها به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی، اقتصادی یا صنعتی ایجاد شده اند و کاربرد تخصصی خود را دارند ومعمولا حسابداران تمایل دارند در یکی از این شاخه ها تخصص داشته باشند.

برخی از این شاخه های حسابداری برای مشاغل کوچک موضوعیت دارد و برخی دیگر برای سازمان های بزرگ داری اهمیت هستند

  • حسابداری مالی
  • حسابداری مدیریتی
  • حسابداری هزینه
  • حسابرسی
  • حسابداری مالیاتی
  • سیستم های اطلاعاتی حسابداری
  • حسابداری قانونی
  • حسابداری عمومی
  • حسابداری دولتی
  1. حسابداری مالی

این نوع از حسابداری به فرایند جمع آوری اطلاعات سازمان برای تهیه خروجی های صرفا مالی و سودآوری و همچنین مورد نیاز صاحبان کسب اشاره می کند، حسابداران مالی به کمک مدیران خود و همچنین مالکین و دیگر مدیران سازمان جهت افزایش میزان سوددهی یک واحد تجاری همکاری دارند، همچنین، آنها کلیه فعالیتهای مالی ثبت شده در سیستم مالی را پیگیری می کنند و علاوه بر این اطمینان می دهند که رویه های داخلی بدرستی صورت می گیرد و همه فعالیتهای مالی در صورت های مالی مربوطه به دقت نمایش داده می شوند.

حسابداران مالی عموما با هزینه ها و درآمد ها سرو کار دارند و حسابهای پرداختنی، دریافتنی، حقوق و دستمزد، دارائی های ثابت را نگهداری می کنند به عبارتی یک حسابدار مالی با ثبت و گزارش دقیق معملات مالی، سر و کار دارد.

حسابداران مالی در صورتی که فعالیت شرکتی در خارج از کشور صورت می گیرد بایستی از اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) که برای شرکت های ثبت شده در ایالات متحده آمریکا تعیین شده است و استانداردهای بین المللی گزارش مالی پیروی کنند، به طور کلی، حسابداران مالی باید به جزئیات توجه زیادی داشته باشند تا وضعیت مالی فعلی را به دینفعان داخلی و خارجی واحد تجاری منتقل کنند.

  1. حسابداری مدیریتی

این نوع از حسابداری به نظارت و برنامه ریزی مالی یک سازمان کمک می کند و مستندات و گزارشاتی که توسط این نوع از حسابداری تهیه می شود معمولا برای ذینفعان داخلی مورد استفاده قرار می گیرد نه برای عموم.

یک حسابدار مدیرتی با توجه به اینکه اطلاعات مهم و محرمانه سازمان را در اختیار دارد لازم است جهت در اختیارگذاشتن این اطلاعات، سلسله موارد امنیت اطلاعات سازمان را مد نظر داشته باشد، حسابداران مدیریتی به تجزیه و تحلیل عملکرد گذشته به منظور پیش بینی عملکرد آینده می پردازند و آنها با کمک مدیران خود، بودجه ای که نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت واحد تجاری را پوشش میدهد، تهیه می کنند

  1. حسابداری هزینه یا حسابداری بهای تمام شده

حسابداری هزینه یا بهای تمام شده را به نوعی می توان زیر مجموعه حسابداری مدیریت در نظر گرفت، در عین حال که فعالیت این حسابداران هم بر فعالیت های حسابداران مالی و هم بر فعالیت های صاحبان کسب و کار اثر گذار است.

حسابداران بهای تمام شده بر تمام هزینه های متغیر و ثابت یک مجموعه تولیدی نظارت می کنند تا ببینند آیا خروجی تولیدات سازمان با هزینه های تولید محصول همخوانی دارد یا خیر. آنها همچنین با مدیران کسب و کار در مورد تصمیمات آینده بر اساس پیش بینی مالی و پیشرفت تولید مشارکت و همکاری دارند.

با توجه به اینکه نحوه محاسبه هزینه ها و بهای تمام شده محصولات برای صنایع و حتی کسب و کارهای مشابه به هم متفاوت است، حسابداران هزینه مسئول پیاده سازی، نظارت و ارائه بازخورد های لازم در خصوص نحوه ثبت و نگهداشت این هزینه ها هستند و نگرانی آنها بیشتر در رابطه با شناسایی و تخصیص هزینه های سربار(هزینه های غیر مستقیم) یک واحد تولیدی است آن هم به این دلیل که مواد مستقیم و دستمزد مستقیم محصولات تولید شده به راحتی قابل ردیابی و اندازه گیری است ولی در مورد هزینه های غیر مستقیم مانند هزینه های نگهداشت ساختمان، ماشین آلات، خدمات و… با روش های مختلفی می توان آنها را شناسایی و به بهای تمام شده محصول تولید شده تخصیص داد.

همچنین با پیشرفت تکنولوژی و وجود ابزار های اطلاعاتی دقیقا مشابه همان شیوه ای که هزینه های غیر مستقیم به محصولات یا خدمات اختصاص داده می شود تا هزینه یک واحد تولید شده مشخص گردد، می توان از تکنیک های حسابداری هزینه، برای تعیین هزینه واقعی یک کارمند استفاده کرد، در این شیوه می توان هزینه های واقعی انجام شده در سازمان را به کارکنان اختصاص داد تا مشخص شود که هزینه به کارگیری آنها در مقایسه با میزان درآمدی که بواسطه وجود انها، برای سازمان محقق شده است چقدر است این موضوع در مورد کارکنانی که فرایندهای اصلی سازمان را پیش می برند مانند کارکنان فروش یا ارائه دهنگان خدمات می تواند بسیار مفید باشد

  1. حسابرسی

حسابرسی خارجی شامل مجموعه فعالیت هایی است که بازخورد مالی یک شرکت را به شخص ثالث ارائه می کند، حسابرسی داخلی میزان اثربخشی فرایندهای حسابداری داخلی را تعیین می کند. یک حسابرس داخلی لازم است تا فعالیت های مالی بخش های مختلف سازمان مانند بخش کارکنان و سیاست های مدیریت مالی و روش های تأیید مالی را بررسی کند و به ازای آنها بازخورد مفیدی ارائه دهد که می تواند به شرکت کمک کند تا سودآورتر و کارآمدتر عملیات تجاری خود را پیش ببرد.

صلاحیت حسابرسان داخلی متفاوت است زیرا این نقش داخلی است. یک حسابدار می تواند به یک حسابرس داخلی تبدیل شود، برخی از شرکت های دولتی و سازمان های دولتی ممکن است از حسابرسان داخلی خود بخواهند که جهت انجام این وظیفه از مراجع معتبر داخلی گواهینامه  های تخصصی را دریافت کنند.

  1. حسابداری مالیاتی

حسابداران مالیاتی به واحد های تجاری کمک می کنند تا در دوره های مالی مختلف به عنوان مثال فصلی یا سالانه اسناد و گزارشات قانونی و مالیاتی خود را تهیه و تسلیم مراجع قانونی کنند. این حسابداران همچنین شرکت ها را برای بهبود کیفیت تسلیم اظهارنامه های مالیاتی دوره های بعدی با هدف پیش گیری از تبعات منفی این گزارشات یاری می کنند، معمولاً سازمانهای بزرگتر یک حسابدار مالیاتی استخدام می کنند تا پیچیدگی های سوابق مالی را بررسی و تحت نظارت داشته باشد.

  1. متخصص سیستم های اطلاعاتی حسابداری(این شغل در ایران هنوز شناخته شده نیست)

سیستم های اطلاعات حسابداری که توسط آن یک شرکت اطلاعات مالی و حسابداری خود را جمع آوری، ذخیره و پردازش می کند، نیاز دارد که برای ادغام با سایر بخشهای عملیاتی سازمان مانند اتصال فرایند استخدام در منابع انسانی به عملکرد حقوق و دستمزد کارمند تازه استخدام شده سیاست ها و روش های خاص را طراحی و پیاده سازی کرده باشد. این فرایند در سرعت انجام و به حداقل رساندن ورود دستی اطلاعات توسط دیگر کارکنان سازمان، کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

متخصصان سیستم های اطلاعات حسابداری، موظف به بهبود روش های موفق و تجربه شده حسابداری در امور روزانه سازمان هستند افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند از طریق نظارت بر پیشرفت سیستم های موجود و اینکه آیا افزایش بهره وری در یک بازه زمانی مشخص وجود دارد یا خیر، وضعیت فعلی کسب و کار را برای نصب و پیاده سازی فناوری جدید تر و بروزتر تعیین می کنند، از این جهت آنها می توانند در ارتباط با حوزه فناوری اطلاعات به سازمان کمک کنند تا بهره برداری از فرآیندهای تکنولوژیکی را هم برای کارکنان و هم برای عملیات دیگر سازمان تجاری، توسعه دهند. آنها همچنین با توجه به وسعت دانشی که دارند اغلب در عیب یابی و رفع خطاهای مالی در نرم افزار، کمک شایانی به تیم مالی سازمان می کنند.

  1. حسابداری قانونی و حقوقی

از حسابداری قانونی و حقوقی که در ایران به کارشناسان رسمی دادگستری هم نام برده می شود برای بررسی سوابق مالی افراد یا واحد های تجاری و کسب و کار های مختلف استفاده می شود. در این مواقع از حسابداران میخواهند که اطلاعات مالی را در مواقعی که برخی اطلاعات مفقود شده است یا در دسترس نیست برای بازبینی و اظهار نظر بررسی و کنند، هدف حسابداری قانونی جمع آوری کلیه اسناد موجود و حسابرسی دقیق و جامع کلیه معاملات صورت های مالی است. این متخصصان اغلب روی پرونده های حقوقی شامل کلاهبرداری، دعاوی و اختلافات، کار می کنند.

  1. مشاوره حسابداری عمومی

مشاورین حسابداری عمومی به تخصصی اطلاق می شود که بر اساس نیاز مشتریان، اطلاعاتی مشورتی حسابداری و مالی را در اختیار آنها می گذارند، آنها می توانند در زمینه حسابرسی داخلی سازمان فعالیت کنند، در تهیه و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشاوره بدهند همچنین در مورد روشهای متناسب با نصب فناوری یا برنامه های رایانه ای اطلاعات مورد نیاز مدیران کسب و کار را در اختیارشان بگذارند.

  1. حسابداری دولتی

حسابداران دولتی برنامه ریزی مالی و تخصیص منابع به ادارات دولتی در یک کشور را ثبت، نگهداری و مدیریت می کند. این نوع حسابداری دارای الزاماتی است که باید با استانداردهای حسابداری دولتی در همان کشور تطابق داشته باشد، حسابداران دولتی همچنین بر انجام هزینه های یک سازمان دولتی مطابق بودجه تعیین شده توسط دولت، نظارت می کنند و بودجه را به طور مناسب اختصاص می دهند.

 

تنوتع مشاغل حسابداری

معرفی مشاغل حسابداری

در این حوزه حرفه ای تخصص های مختلفی که هر کدام کاربرد خود را دارد و خدماتی تخصصی تر در این رشته را به یک یا چند واحد تجاری و صاحبان کسب و کارارائه می کند، وجود دارد که تمامی متخصصین این حرفه، در رشته های دانشگاهی مرتبط با حسابداری و گرایش های مرتبط با آن تحصیل می کنند

مشاور مالی شخصی  

(متوسط میزان درآمد سالانه : 88.000 دلار)

مشاوران مالی شخصی افرادی خبره در این حوزه هستند که دارای تجربه های تخصصی در این حوزه هستند و به مشتریان در مورد مسائل مرتبط با امور مالی مانند مدیریت سرمایه گذاری، امور نقدینگی و وام، ساماندهی نظام مالی و حسابداری، مشاوره در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی حسابدای را مشاوره و راهنمایی می دهند. تقریبا تمامی کارفرمایان ترجیح می دهند مشاوران مالی با مدرک کارشناسی حسابداری، مالی یا اقتصادی را به استخدام خود داشته باشند

این مشاوران مسائل پیچیده مالی را برای مشتریان توضیح و تشریح می کنند و راهکار های لازم جهت بهبود وضعیت مالی را در اختیار آنان می گذارند

 حسابدار

(متوسط میزان درآمد سالانه : 50.000 دلار)

حسابدار فردی است که جهت تنظیم و نگهداشت اسناد مالیاتی و مالی با الزامات و استاندارهای تخصصی حسابداری آشنایی دارد و نیاز های مالی سازمان را مطابق با این استاندارها برآورده می کند، این نوع از حسابداری عمتا در محیط های شرکتی کار می کنند

تجزیه و تحلیلگر مالی 

(متوسط میزان درآمد سالانه : 85.000 دلار)

تحلیلگران مالی در ارزیابی سهام، اوراق قرضه و سایر سرمایه گذاری هایی که واحد های تجاری صورت میدهند، تخصص دارند. تحلیلگران بر اساس عملکرد بازار توصیه ها و تحلیل های مورد نیاز را به سازمان ها ارائه می دهند. اکثر تحلیلگران مالی دارای مدرک کارشناسی حسابداری یا رشته مرتبط هستند.

از دیگر وظایف این شغل، مطالعه روندهای فعلی و تاریخی بازار، ارائه توصیه ها بر اساس نیازهای مشتری و عملکرد سرمایه گذاری، مشورت با رهبران سازمانی در مورد نیازهای مالی است که توسط این حرفه ارائه می شود

حسابدار قانونی

(متوسط میزان درآمد سالانه : 65.000 دلار)

حسابداران قانونی یا بازرسین قانونی، صورت های مالی و سایر اسناد را برای اقدامات ضد کلاهبرداری که نیاز به تجزیه و تحلیل دارد، مورد بررسی قرار میدهند. واحد های تجاری معمولا لازم است پاسخگوی ذینفعان خارجی مانند شرکت های بیمه، بانک ها و سازمان های قانونگذار دولتی باشند که این ارگانها حسابداران قانونی خود را با هدف اطمینان از صحت عملیات اظهار شده توسط یک واحد تجاری، مامور به بررسی اسناد مالی و تجاری واحد های تجاری می کنند

از مسئولیت های اصلی بازرسین قانونی، اسناد را برای مغایرت ها یا اسناد از بین رفته که نشان دهنده فعالیت متقلبانه است، بررسی می کنند که برای اینکار از پلتفرم های نرم افزاری تخصصی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می کنند

حسابرس داخلی 

(متوسط میزان درآمد سالانه : 57.000 دلار)

حسابرسان داخلی پرونده های مالی سازمان خود را از نظر وجود اشتباهات و مغایرت ها و تطابق با استاندارهای حسابرسی مورد بررسی قرار می دهند و از رعایت قوانین و مقررات مختلف اطمینان حاصل می کنند. علاقه مندان به این نقش باید بر اصول پذیرفته شده حسابداری عمومی یا GAAP تسلط کافی داشته باشند و در سوابق اجرایی خود حرفه حسابداری را ثبت کرده باشند،

مسئولیت های اصلی این شغل شامل : تجزیه و تحلیل پرونده ها و صورت های مالی، گزارش فعالیت های کلاهبرداری داخلی سازمان، ارائه گزاش به مدیرعامل و سایر مدیران اجرایی در مورد بهترین شیوه های پیشگیری از تقلب های داخلی سازمان است.

تحلیل گر و بودجه ریز مالی 

(متوسط میزان درآمد سالانه : 76.000 دلار)

تحلیلگران بودجه گزارش هایی تهیه می کنند که نیازهای مالی و شیوه های مدیریت هزینه ها و درآمد های سازمان آنها را برنامه ریزی و منعکس می کند. این افراد همچنین با استفاده از تجزیه و تحلیل هایی که از اطلاعات مالی و عملیاتی سازمان انجام میدهند، بودجه پیشنهادی خود را جهت تصویت و برنامه ریزی سازمانی به مدیران سازمان ارائه می کنند. اکثر نقشهای تحلیلگر بودجه مستلزم داشتن مدرک کارشناسی در رشته حسابداری یا مرتبط با رشته های اقتصاد و آمار پایه است.

مسئولیت های اصلی این افراد، تهیه گزارشات بودجه دوره ای و سالانه، نظارت و ارزیابی بودجه های مصوب شده سازمان و راهنمایی در بودجه ریزی به مدیران عامل و مدیران اجرایی سازمان است.

پنج کارآفرین حسابدار بسیار موفق

حسابداران به دلیل دانش فنی و استراتژیکی که در امور مالی دارند بسیار ارزشمند هستند و این دانش بدان معناست که بسیاری از آنان کارآفرینان بزرگی شده اند. در اینجا فقط چند نمونه از حسابدارانی که شرکت هایی را تاسیس کرده اند و در دنیای تجارت اثرگذار بوده اند، آورده شده است.

جان دی راکفلر

جان دی راکفلر

معروف ترین کارآفرین حسابدار در لیست ما، جان دی راکفلر یک قول صنعتی بود. پس از شروع به عنوان یک دفتردار زودهنگام با سرسختی برای اعداد، ثروت خود را در صنعت نفت به دست آورد. با این حال، به عنوان یک نیکوکار بود که تأثیر او واقعاً احساس شد. او ثروتمندترین مرد تاریخ ایالات متحده بود، او مجموعه ای از موسسات آموزشی از جمله دانشگاه شیکاگو، هاروارد و ییل را تأسیس یا تأمین مالی کرد.

اگرچه میراث او به عنوان یک تاجر و نیکوکار هنوز مورد بحث است، اما در مورد تأثیر او بر زندگی عمومی آمریکا شکی نیست.

کومار مانگالام بیرلا

کارآفرین حسابدار بسیار موفق

میلیاردر و رئیس گروه Aditya Birla، ایشان در بمبئی و لندن تحصیل کره اند. مدت کوتاهی پس از کسب گواهینامه به عنوان حسابدار رسمی از موسسه حسابداران رسمی هند (ICAI)، مسئولیت کسب و کار های هلدینگی را بر عهده گرفت و شرکت های چند ملیتی را به سمت سودهای بیشتر هدایت کرد و مشخصات جهانی آن را به میزان قابل توجهی افزایش و توسعه داد.

کومار مانگالام بیرلا جوایزی از بسیاری از سازمان های مختلف دریافت کرده است، در حالی که هم اکنون سخت تلاش می کند تا مسئولیت اجتماعی خود را بیشتر کند

دیوید راس

حسابدار کارآفرین بسیار موفق

دیوید راس یک کارآفرین انگلیسی است که از 6000 پوند پس انداز خود برای راه اندازی Carphone Warehouse با دوست مدرسه ای خود چارلز دانستون استفاده کرد. اما قبل از تبدیل شدن به یک کارآفرین میلیاردر، به عنوان یک حسابدار رسمی در Arthur Anderson گواهینامه گرفت و متعاقباً به عنوان مدیر مالی و مدیر ارشد تجاری، مهارت تجاری خود را اثبات کرد.

او در سال 2008 از Carphone Warehouse استعفا داد اما همچنان فعالانه در زمینه سیاست، فرهنگ و ورزش فعالیت می کند و در هیات مدیره گالری ملی پرتره فعالیت می کند و جشنواره سالانه اپرا را در Nevill Holt را سازماندهی می کند

باب پارسونز

حسابدار ثروتمند بسیار موفق

باب پارسونز، کارآفرین برجسته و بنیانگذار GoDaddy، قبل از مهاجرت به صنعت فناوری اطلاعات و نرم افزار، در رشته حسابداری از دانشگاه بالتیمور شروع به کار کرد و در نهایت ثروت خود را به دست آورد. وی شرکت GoDaddy، ثبت کننده آنلاین و شرکت میزبانی وب را در سال 1997 تأسیس کرد و با توجه به اینکه در آن زمان به عنوان رئیس کناره گیری کرد، همچنان بزرگترین سهامدار آن است.

مانند سایر کارآفرینان حسابدار، پارسونز از ثروت خود برای دنبال کردن طیف وسیعی از منافع بشردوستانه و تجاری استفاده کرده است

تونی فرناندز

حسابدار کارآفرین بسیار موفق

تونی فرناندز متولد کوالالامپور است تحصیلات دانشگاهی در انگلستان دارد و نام خود را در صنعت خطوط هوایی مطرح کرده است. فرناندز قبل از تأسیس ایرآسیا، در رشته حسابداری در مدرسه اقتصاد لندن تحصیل کرد و بعداً به عضویت ACCA درآمد.

فرناندز در سال ۱۹۹۴ شرکت هواپیمایی ایرآسیا را تأسیس کرد، سپس در سال ۲۰۰۷ نیز اقدام به راه‌اندازی شرکت ایرآسیا ایکس نمود. وی همچنین بنیانگذار گروه تیون می‌باشد، که از طریق آن، بر شرکت‌های زیرمجموعه خود، مدیریت می‌نماید.

فرناندز در مصاحبه‌ای با مجله‌ی Foundr توضیح می‌دهد چگونه توانسته شرکت ورشکسته ای را با بکارگیری ایده هایش ، به کسب‌وکاری چند میلیارد دلاری تبدیل کند.

مهارت های لازم برای موفقیت در حسابداری

حسابداران عمومی در بررسی گردش موجودیهای کالا و و دیگر مستندات مالی که یک واحد تجاری بصورت قانونی بایستی افشا کند، تخصص دارند. این حرفه و دانش نیاز به دقت، مهارت های تحلیلی و بررسی و از همه مهمتر اخلاق حرفه ای دارد.

دیگر انواع حسابداران به جز موارد بالا نیاز به دانستن دانش اضافی که مربوط به تخصص حرفه ای مورنیاز شان دارند تا بتوانند این مهارت ها را بصورت تخصصی تر به کارفرمایان ارائه کنند، به عنوان مثال، حسابداران مدیریت باید از دانش بودجه ریزی و مدیریت تأمین مالی شرکت ها درک کاملی داشته باشند، در حالی که حسابداران دولتی باید نکات دقیق قوانین دولتی و استانداردهای مورد نیاز آنرا بدانند.

همه حسابداران صرف نظر از حرفه خاص خود، باید بتوانند اطلاعات پیچیده مالی را تحلیل و تفسیر کرده و سپس یافته های خود را به روشنی و مختصر به کارفرمایان اعلام کنند. این تخصص به مهارت های فردی قوی نیاز دارد به این دلیل بسیاری از حسابداران به صورت تیمی کار می کنند.

مهارت های 9 گانه حسابداری حرفه ای و موفق :

مهارت های تحلیلی

فعالیت حسابداری مستلزم وجود نگاهی دقیق و موشکافانه به جزئیات امور مالی سازمان ها است، حسابداران می بایست سابق مالی حجیم و سنگین را بررسی و غربال کنند تا مطمئن شوند که همه اتفاقات دقیق و جاری صورت گرفته است، در غیر اینصورت ممکن است در ارائه گزارشات و بازخورد ها اطلاعات متناقصی را ارائه کنند.

بنا به گفته یکی از مدیران مالی : بهترین حسابداران می توانند با یک نکاه گزارشات مالی را تجزیه و تحلیل کرده و به سرعت تعیین کنند که آیا حقایق و ارقام بدرستی نشان داده می شوند یا خیر.

تفکر انتقادی

تفکر انتقادی یک مهارت بسیار ارزشمند در حرفه حسابداری است،

حسابداران دائما با خطاها، مغایرت ها و اشتباهات هاصورت گرفته در امور مالی، روبرو می شوند که اگر این مغایرت ها تشخیص داده نشده و برطرف نشوند، باعث می شود که این اشتباهات پیامدهای جدی برای کارفرمایان و مشتریان داشته باشند. برای حل این مشکلات پیچیده، حسابداران باید با در نظر گرفتن همه متغیرها و خطرات احتمالی که ممکن است واحد تجاری را متوجه آن کند، به شرایط به طور انتقادی برخورد کنند.

ارتباط بین فردی

علاوه بر دانش تجزیه و تحلیل و بهینه سازی سوابق مالی، لازم است که حسابداران یافته های خود را برای همکاران و مشتریان توضیح دهند، که بسیاری از این مخاطبان ممکن است درک درستی از مفاهیم پیچیده مالی نداشته باشند، به همین دلیل، لازم است که حسابداران به عنوان تفسیرگر اطلاعات عمل کنند از این رو مهارت های ارتباطی قوی می تواند این تعاملات را تقویت کند. از مهمترین مهارت هایی که حسابدارهای حرفه ای دارند، توانایی تبدیل ارقام، نمودارها و جداول به داستانی است که افراد عادی بتوانند آنها را درک کنند.

حسابداران برتر، از مهارت های ارتباطی خود برای تجمیع و ساده کردن مقدار زیادی از اطلاعاتی که در اختیار دارند استفاده می کنند، این موضوع از طریق حذف جزئیات غیر ضروری که باعث می شود ارائه گزارشات کمتر اهمیت خود را از دست دهد، صورت خواهد گرفت.

تطبیق پذیری

توانایی سازگاری و تطابق با تغییرات فوق العاده برای یک حسابدار حرفه ای بسیار مهم است.

حرفه حسابداری با وجود پیشرفت کسب و کارها و قوانین و استاندارهای جدید، دائما در حال تغییر و تحول است. حسابداران باید همیشه خود را برای سازگاری با قوانین و پروتکل های در حال تغییر و همچنین پیشرفت های تکنولوژیکی، پویایی محل کار و بسترهای جدید برای تعامل با مشتریان آماده کنند.

 همکاری تیمی

فعالیت تیمی و یادگیری از دیگران در دنیای حسابداری ضروری است.

برخلاف آنچه که عموم افراد فکر می کنند که حسابداران به تنهایی و پشت میز خود کار می کنند، بسیاری از متخصصان حسابداری به صورت تیمی کار می کنند. با شرکت در فعالیت های گروهی و همکاری با دیگر متخصص این رشته، حسابداران می توانند نتایج بسیار مثبتی را برای سازمان خود ایجاد کرده و راه را برای فرصت های پیشرفت ارزشمند هموار کنند.

مدیریت زمان

بسیاری از حسابداران ممکن است که همزمان در چندین فعالیت مالی مشغول باشند، بدین جهت توانایی چند وظیفه ای و مدیریت زمان، تضمین می کند که حسابداران بتوانند مهلت های قانونی را رعایت کرده و نتایج رضایت بخشی را به کارفرمایان خود ارائه دهند.

مهارت Microsoft Office

حسابداران امروزی برای انجام کارهای مختلف به انواع برنامه های نرم افزاری تکیه می کنند. این سیستم های اطلاعاتی بسیار رایج هستند، خبرگان این حرفه به نرم افزار Microsoft Excel تسلط دارند و همچینین لازم است که حسابداران آینده با سایر سیستم اطلاعاتی و ابزار این حرفه بطور کامل آشنایی و تسلط داشته باشند.

صرف نظر از اینکه چه نوع از حسابداری توسط یک حسابدار به یک واحد تجاری ارائه خواهد شد، بسیاری از این نرم افزارها در زندگی روزمره جای خود را دارند و توانایی حسابداران در استفاده ماهرانه از آنها، این حسابداران را از سایر شغل ها متمایز خواهد کرد.

نوشتن

اکثر حسابداران زمان زیادی را به نوشتن اختصاص می دهند. این موارد شامل نگارش نامه ها، ایمیل ها و سایر مکاتبات داخلی یا خارجی برای متخصصان غیر حسابداری است که ایجاب می کند در این نوشته ها، حسابداران ایده ها و مفاهیم پیچیده را به زبان عادی توضیح دهند.

علاوه بر این، آنها مکاتباتی تهیه می کنند که در مورد صورت های مالی یا اظهارنامه مالیاتی موضع گیری یا دفاع می کنند.

دانش تخصصی

حسابداران لازم است اطلاعات گسترده ای در مورد صورت های مالی و نحوه عملکرد آنها داشته باشند.

تخصص فنی در زمینه های خاص حسابداری می تواند موضوعات مختلف را با کیفیت تر پیش ببرد، حسابداران لازم است که درک خود را از اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی (GAAP)، افزایش دهند، برخی از این مهارت ها در دوره های دانشگاهی به دانشجویان این رشته آموخته می شود و برخی دیگر از دانش این رشته وابسته به میزان تجربه و تلاش حسابدار در دریافت این مهارت های تخصصی در دوران فعالیت وی است.

 

برترین دانشگاههای جهان در رشته حسابداری در سال 2021

رتبه 1

harvard-university

Harvard University

 Cambridge,United States

امتیاز 98.6

رتبه 2

massachusetts-institute-of-technology

Massachusetts Institute of Technology (MIT)

 Cambridge,United States

امتیاز 95.2

رتبه 3

stanford university

Stanford University

Stanford,United States

امتیاز 94.7

رتبه 4

University of Oxford

University of Oxford

Oxford,United Kingdom

امتیاز 92.1

رتبه 5

london-school-of-economics-and-political-science-lse

The London School of Economics and Political Science (LSE)

London,United Kingdom

امتیاز 91.6

رتبه 6

university of chicago

University of Chicago

Chicago,United States

امتیاز 91.3

رتبه 7

university-of-pennsylvania

University of Pennsylvania

Philadelphia,United States

امتیاز 90.9

رتبه 8

university of cambridge

University of Cambridge

Cambridg,United Kingdom

امتیاز 90.6

رتبه 9

university of california berkeley ucb

University of California, Berkeley (UCB)

Berkeley,United States

امتیاز 89.3

رتبه 10

columbia-university

Columbia University

New York City,United States

امتیاز 88

برخی نشریات حسابداری در ایران

مجله حسابدار

مجله حسابدار

مجله حسابدار، نشریه رسمی انجمن حسابداران خبره ایران است. این مجله اولین بار در سال 55 شمسی منتشر شد و بیش از 50 سال است که فعالیت می کند و سالهاست که نزد حسابداران محبوببیت خود را دارد.

این مجله در مدت فعالیت خود، از طریق انتقال دانش و تجربه روز حسابداری جهان در توسعه دانش و حرفه حسابداری ایران اثر گذار بوده است. این مجله روز سه ‎‌شنبه 23 آذر 1395، همزمان با آیین گرامی‎داشت روز حسابدار، «جشن چهل‎‌سالگی مجله حسابدار» را نیز در تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار کرد.

مجله حسابرس

نشریه حسابرس

این نشریه از نشریات معتبر و تخصصی در رشته حسابداری است و موضوعات مختلف حوزه حسابداری، پژوهش ها و دانش های جدید این حوزه توسط ناشر این مجله در اختیار جامعه حسابداران قرار می گیرد.

این مجله ۲۰ سال است که منتشر می شود و به شکل دو ماهنامه در اختیار علاقمند به این حرفه قرار می گیرد.

در این نشریه در دوره های مختلف به رویدادهای خبری ایران و جهان در این حرفه می پردازد و آخرین استاندارها و دستورالعمل های این رشته را منتشر می کند.

مجله دانش حسابرسی

نشریه دانش حسابرسی

این نشریه متعلق به دیوان محاسبات کشور است که انتشار جدید ترین و تحقیقات و پژوهش های علمی در زمینه حسابرسی و رشته های مرتبط با حسابداری و همچنین اشاعه دانش حسابرسی عمومی به این جامعه را هدف خود قرار داده است.

اعضای هیات تحریریه این فصلنامه از اساتید به نام و مطرح جامعه حسابداری کشور هستند.

سایت رسمی این فصلنامه امکان ثبت و ارسال مقاله برای نویسندگان این حوزه را فراهم کرده است که جهت تایید مقالات به شرط اصیل بودن توسط داوران این فصلنامه تایید و در این نشریه چاپ می شود.

نام نشریه

حوزه های تحت پوشش
فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی حسابداری
فصلنامه مطالعات اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری اقتصاد و دارائی, توسعه اقتصادی, تجارت، مدیریت و حسابداری, حسابداری
فصلنامه مدیریت و مطالعات حسابداری سیستم های اقتصادی, تجارت، مدیریت و حسابداری, حسابداری, سیستم های اطلاعاتی مدیریتی, مدیریت عمومی
فصلنامه مدیریت، حسابداری و اقتصاد اقتصاد خرد, اقتصاد کلان, تجارت، مدیریت و حسابداری, حسابداری
فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری تجارت، مدیریت و حسابداری, حسابداری
فصلنامه رویکردهای پژوهشی در علوم اجتماعی حسابداری, علوم رفتاری و اجتماعی, جامعه شناسی, علوم سیاسی و روابط بین الملل, تاریخ و فلسفه علم
فصلنامه حسابداری و منافع اجتماعی حسابداری
فصلنامه حسابداری و بودجه ریزی بخش عمومی حسابداری, تجارت، مدیریت و حسابداری
فصلنامه حسابداری مالی حسابداری
فصلنامه چشم انداز حسابداری و مدیریت تجارت، مدیریت و حسابداری, حسابداری
فصلنامه توسعه مدیریت پولی و بانکی توسعه اقتصادی, سیستم های اقتصادی, حسابداری
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و حسابداری حسابداری
فصلنامه پژوهش های حسابداری مالی حسابداری
فصلنامه پژوهش های جدید در مدیریت و حسابداری تجارت، مدیریت و حسابداری, بازاریابی, حسابداری, سیستم های اطلاعاتی مدیریتی
فصلنامه پژوهش های تجربی حسابداری تجارت، مدیریت و حسابداری, حسابداری
فصلنامه پژوهش در حسابداری و علوم اقتصادی سیستم های اقتصادی, تجارت، مدیریت و حسابداری, حسابداری
فصلنامه بین المللی بانکداری نوین سیستم های اطلاعاتی , نرم افزار, اقتصاد تجاری حسابداری
دوفصلنامه تحقیقات مالی اسلامی

حقوق و اقتصاد, حسابداری, علوم اسلامی

 استاندارهای حسابداری

تنظیم کنندگان استاندارد های حسابداری

اصول پذیرفته شده حسابداری GAAP-Generally Accepted Accounting Principles استانداردهای حسابداری نامیده می شوند که توسط نهادهای نظارتی ملی و بین المللی صادر می شوند.

همچنین استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS-International Financial Reporting Standards که توسط هیات استانداردهای حسابداری بین‌المللیIASB-International Accounting Standards Board صادر می شود توسط ۱۴۷ کشور جهان رعایت و اجرا می شود.

هیات استانداردهای اخلاق بین‌المللی برای حسابداران IESBA-International Ethics Standards Board for Accountants وظیفه تنظیم اصول اخلاقی حسابداری حرفه ای مبتنی بر اصول بین‌المللی را به عهده دارد و همچنین هیات استانداردهای آموزش بین‌المللی حسابداری IAESB-International Accounting Education Standards Boardاستانداردهای حرفه ای آموزش حسابداری را تعیین می کند.

سازمان ها و ارگانهای دولتی و خصوصی در هر کشوری لازم است که استانداردهای حسابداری ویژه همان کشوری که در آن فعالیت می کنند را رعایت کنند. به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا هیات استانداردهای حسابداری مالی (FASB) بیانیه‌های استانداردهای حسابداری مالی را که اساس GAAP ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، صادر می کند و در انگلستان شورای گزارشگری مالی (FRC) استانداردهای حسابداری را تعیین می کند. با این حال، از سال 2012 میلادی، تقریبا همه کشورها و اقتصادهای بزرگ جهان برای اجرای IFRS در مدیریت مالی سازمان های کشورشان برنامه ریزی و اقدام کرده اند.

از برخی دیگر از برخی نهادهای حسابداری حرفه ای بین المللی می توان به مؤسسه حسابداران رسمی آمریکایی (AICPA) و ۱۷۹ عضو دیگر فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC)، مؤسسه حسابداران رسمی اسکاتلند (ICAS)، مؤسسه حسابداران رسمی پاکستان (ICAP) , CPA استرالیا، مؤسسه حسابداران خبره هند، انجمن حسابداران خبره (ACCA) و مؤسسه حسابداران خبره در انگلیس و ولز (ICAEW) نام برد.

استاندارد ها و نهاد های حرفه ای حسابداری در ایران

استانداردهای حسابداری ایران بر مبنای مفاهیم نظری گزارشگری مالی و با توجه به شرایط اقتصادی و حاکمیتی کشور ایران تدوین شده اند، این مفاهیم توسط کمیته تدوین استانداردهای حسابداری با هدف استانداردهای حسابداری جهت اجرا در تمامی سازمان های دولتی و خصوصی کشورتدوین شده اند.

دامنه کاربرد استانداردهای حسابداری تهیه صورت های مالی با مقاصد عمومی است که به اصلاح صورت های مالی نامیده می شوند، این مستندات به منظور ارائه اطلاعات مفید در مورد وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف‌پذیری مالی واحد تجاری جهت تصمیم‌گیری ذینفعان و استفاده کننده ان تهیه و در اختیار آنان قرار داده می شود.

استانداردهای حسابداری ایران بطور کلی جهت تهیه صورت های مالی کلیه واحد های تجاری بخش عمومی و خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد، اگر چه این صورت های مالی عمدتا برای واحد های تجاری انتفاعی و سازمانهایی که با هدف کسب سود تشکیل شده اند، تهیه می شود ولی برای بهره برداری سازمان های غیر انتفاعی می تواند با کمی تعدیلات مورد استفاده قرار گیرد.

کسب و کارهای ایرانی خارج از کشور که مالکیت آن‌ها متعلق به واحدهای تجاری ایرانی است در صورتیکه در تهیه و ارائه صورت های مالی خود تابع مقررات و استانداردهای حسابداری محلی باشند، ملزم به رعایت الزامات استانداردهای حسابداری ایران نیستند. با این حال در مواردی که واحد تجاری، واحد فرعی یک واحد سرمایه‌ گذار ایرانی باشد، تهیه صورت های مالی واحد فرعی براساس استانداردهای حسابداری ایران نیز جهت استفاده در تهیه صورت های مالی تلفیقی ضروری است.

صورتهای مالی اساسی

صورت های بسیار مهم در حسابداری ایران

صورت های مالی مستندات و گزارشاتی هستند که فعالیتهای تجاری و عملکرد مالی یک واحد تجاری را جهت استفاده ذینفعان داخلی یا خارجی نشان می دهند. این ذینفعان اغلب صاحبان سهام، سازمانهای دولتی، حسابرسان و دیگر نهادهای استفاده کننده را شامل می شود که ممکن است برای اطمینان از صحت اطلاعات مالیاتی، تأمین مالی یا سرمایه گذاری این صورت ها را مورد بررسی قرار دهند.

سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی نیز برای تجزیه و تحلیل عملکرد یک شرکت، ارزشگذاری و پیش بینی آینده قیمت سهام یک واحد تجازی، به داده های مالی گزارش شده در این صورت های مالی تکیه می کنند. یکی از مهمترین منابع داده های مالی معتبر و حسابرسی شده گزارشات سالانه یک واحد تجاری است که در قالب 4 گزارش ارائه می شود :

ترازنامه یا صورت وضعیت مالی

ترازنامه حسابداری

جهت مشاهده تصویر بزرگتررو روی آن کلیک کنید

ترازنامه به صورت مالی گفته می شود که داراییها، بدهیها و حقوق صاحبان یک واحد تجاری را در یک دوره زمانی خاص گزارش می کند. ترازنامه ها مبنای محاسبه نرخ بازده سرمایه برای صابان سرمایه هستند و ارزیابی وضعیت سرمایه شرکت را می توانند مشخص کنند.

ازاقلام مندرج در ترازنامه می توان برای تجزیه و تحلیل وضعیت مالی یه سازمان استفاده کرد.

ترازنامه از عناصر زیر تشکیل شده است :

دارایی ها :

بخش دارایی های ترازنامه ارزش مبلغی کسب و کار را که می تواند به پول نقد تبدیل شود مشخص می کند، ترازنامه دارایی های یک سازمان را به ترتیب سرعت نقدشوندگی بیان می کند، یعنی دارایی ها را به ترتیب نحوه تبدیل آنها به پول نقد گزارش می کند. دو دسته اصلی دارایی در ترازنامه وجود دارد :

دارایی های جاری : دارایی های جاری را می توان به راحتی در کمتر از یک سال یا کمتر تبدیل به وجه نقد کرد.

دارایی های بلند مدت : دارایی های بلند مدت ظرف یک سال به پول نقد تبدیل نمی شود و تبدیل آنها به وجه نقد زمانبر است.

دارایی های ثابت : شامل ساختمان ها، ماشین آلات و تجهیزات یک واحد تجاری.

اوراق بهادار بلند مدت : سرمایه گذاری هایی که در عرض یک سال قابل فروش نیستند.

دارایی های نامشهود : دارائیهایی که بصورت فیزیکی قابل مشاهده نیستند مانند حق امتیازات.

بدهی ها

ترازنامه بدهی های یک شرکت را هم مشخص می کند، بدهی های یک واحد تجاری مبالغی است که به دیگران مقروض است و بایستی ظرف مدت مشخصی یا آنها پرداخت شود، که به انواع زیر دسته بندی می شوند :

بدهی های جاری : شامل پرداخت اجاره، خدمات شهری، مالیات و حقوق و دستمزد

بدهی های بلند مدت : شامل وام های بلند مدت، مالیات بر درآمد معوق و بدهی های صندوق بازنشستگی

حقوق صاحبان سهام

حقوق صاحبان سهام را می توان به صورت زیر تعریف کرد:

مبالغی که توسط یک کسب و کار یا صاحبان آن (یا سهامداران) آن را به این تجارت آورده شده افزوده یا کاهش داده شده است ویا اهدا شده است.

به عبارت دیگر، حقوق صاحبان سهام دارایی خالص یک واحد تجاری است که در ترازنامه یک واحد تجاری با استفاده از این فرمول محاسبه می شود :
حقوق صاحبان سهام = کل دارایی ها – مجموع بدهی ها

صورت سود و زیان

صورت سودوزیان در حسابداری

جهت مشاهده تصویر بزرگتررو روی آن کلیک کنید

صورت سود و زیان یک گزارش مالی است که خلاصه ای از درآمدها، هزینه ها و سود و زیان یک واحد تجاری را در یک دوره معین ارائه می کند، این گزارش توانایی یک واحد تجاری در ایجاد درآمد، همچنین مدیریت هزینه ها و ایجاد سود برای یک واحد تجاری را بیان می کند.

 

ساختار صورت سود و زیان

صورت سود و زیان یک شرکت در یک دوره زمانی، معمولاً یک ماه، یک فصل یا یک سال را نشان داده می شود.

دسته های اصلی موجودصورت سود و زیان عبارت است از :

  • درآمد یا فروش
  • بهای تمام کالاهای فروش رفته
  • هزینه های فروش، عمومی و اداری
  • هزینه های بازاریابی و تبلیغات و توزیع و فروش
  • هزینه مالی مانند بهره و مالیات

مقایسه صورت های سود و زیان در دوره های مختلف برای استفاده کنند گان بسیار مهم است و دلیل این امر این است که هرگونه تغییر افزاینده یا کاهنده در هر کدام از دسته های درآمدی، هزینه های عملیاتی، هزینه های تحقیق و توسعه و درآمد خالص در طول یک دوره از خود مبالغ مهمتر و معنی دار تر هستند به عنوان مثال، درآمد یک شرکت ممکن است به طور مداوم رشد کند، اما هزینه های آن ممکن است با سرعت بسیار بیشتری افزایش یابد.

صورت سود و زیان ممکن است به یکی از دو روش زیر تهیه گردد :

روش اول : روش نقدی است که روش حسابداری نقدی هم نامیده می شود در این روش تنها زمانی که وجه نقد وارد یک واحد تجاری می شود یا از آن خارج می شود عملیات نگهداری حساب های آن کسب و کار را انجام می دهد، این یک روش بسیار ساده است که فقط پول نقد دریافتی یا پرداختی را در حسابها منظور می کند و درآمد ها را فقط در زمان دریافت نقدی آن و هزینه های را ر زمان پرداخت نقدی آن در گزارشات حسابداری منعکس می کند، این روش معمولاً توسط شرکت های بسیار کوچک و همچنین افرادی که می خواهند امور مالی شخصی خود را مدیریت کنند استفاده می شود.

 

روش دوم : روش تعهدی است که برخلاف روش نقدی تمامی وقایع یک واحد تجاری اعم از اینکه وجه نقد تبادل شده است یا خیر در حسابهای مالی آن واحد تجاری ثبت و نگهداری می شوند، این بدان معناست که یک شرکت با استفاده از روش حسابداری تعهدی در انتظار برای دریافت یا پرداخت در آینده است، به عنوان مثال، شرکتی که یک محصول یا خدمات را به مشتری خود تحویل می دهد، درآمد را در صورت سود و زیان خود ثبت می کند، حتی اگر هنوز وجهی دریافت نکرده باشد، به طور متقابل، بدهی ها حتی زمانی که شرکت هنوز هیچ هزینه ای را پرداخت نکرده است، در حسابها منظور می شوند.

صورت تغییرات در حقوق مالکانه

صورت تغییرات در حقوق مالکانه در حسابداری

جهت مشاهده تصویر بزرگتررو روی آن کلیک کنید

در صورت تغییرات در حقوق مالکانه، هر یک از اجزای حقوق مالکانه شامل؛ سرمایه، صرف سهام، سود انباشته، اندوخته قانونی، مازاد تجدیدارزیابی و غیره باید منعکس شود و تغییرات طی دوره آنها نیز در دو طبقه ارائه شود

الف. تغییرات مربوط به سایر اقلام سود و زیان جامع

ب. تغییرات ناشی از معامله با مالکان در نقش آنها به عنوان مالک، مانند؛ تقسیم سود یا افزایش سرمایه

در این گزارش واحد تجاری باید کل سود تقسیمی و مبلغ سودتقسیمی برای هر سهم را در توضیحات یادداشت این گزارش ارائه کند.

واحد تجاری باید اجزای سایر اقلام سود و زیان جامع از قیبل مازاد تجدید ارزیابی دارای ثابت، مازاد تجدید ارزیابی سرمایه گذاری بلند مدت، تفاوت تسعير عملیات خارجی و غیره را در صورت تغییرات در حقوق مالکانه یا در یادداشتهای توضیحی آن ارائه کند.

تعديلات هر يک از اجزاي حقوق مالكانه ناشی از تغيير در رويه‌های حسابداری و كل تعديلات ناشی از اصلاح اشتباهات، در صورت تغييرات در حقوق مالكانه، جداگانه ارائه شود.

صورت گردش وجوه نقد یا صورت جریان های نقدی

صورت گردش وجوه نقد

جهت مشاهده تصویر بزرگتررو روی آن کلیک کنید

صورت جریان وجوه نقد یک صورت مالی است که داده های کلی را در مورد تمام ورودی های نقدی که یک واحد تجاری از عملیات جاری و منابع سرمایه گذاری خارجی دریافت می کند، ارائه می دهد. همچنین شامل تمام پرداخت های نقدی است که برای فعالیتهای تجاری و سرمایه گذاری در طول یک دوره معین انجام می شود.

اعتقاد بر این است که صورت جریان وجوه نقد از همه صورت های مالی بصری تر است زیرا از سه طریق اصلی شامل عملیات تجاری یا سرمایه گذاری یا تامین مالی است که جریان نقدی خالص یک واحد تجاری را می توان مشخص و شفاف کرد.

این سه بخش مختلف صورت جریان وجوه نقد می تواند به سرمایه گذاران در تعیین ارزش سهام یک شرکت یا کل شرکت کمک کند.

نحوه عملکرد صورت های نقدی

هر شرکتی که سهام خود را به فروش می رساند و به عموم عرضه می کند، باید گزارش های مالی و صورت های خود را به سازمان بورس و اوراق بهادارارائه دهد.

شرکت های سودآور ممکن است نتوانند به طور کافی جریان نقدینگی را مدیریت کنند، به همین دلیل صورت جریان وجوه نقد یک ابزار مهم برای شرکت ها، تحلیلگران و سرمایه گذاران در بورس است.

به عنوان مثال، گزارش شرکتی را در نظر بگیریم که محصولی را می فروشد و فروش را به صورت اعتباری انجام داده است و این فروش را به عنوان درآمد شناسایی کرده است، اما ممکن است شرکت تا دوره بعدی پول نقدی از مشتری دریافت نکند، در اینصورت، واحد تجاری در صورت سود و زیان خود، سود شناسایی کرده است و مالیات بر درآمد آن را هم پرداخت می کند، اما ممکن است وضعیت نقدینگی مطلوبی را ارائه نکرده باشد.

آینده حسابداری در جهان

صنعت حسابداری با پیشرفت تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است. به عنوان مثال، نرم افزارهای هوشمند مالی، مینی بات ها، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی ​​در حال ایجاد تغییر در سرعت و نحوه انجام فرایندهای جدید مالی و حسابداری در جهان است.

آینده حسابداری در جهان

ممکن است فناوری های هوشمند، جدید و تازه به نظر برسند، اما بسیاری از شرکت ها در حال حاضر از فرایندهای اصلی حسابداری بصورت اتوماتیک و بدون استفاده از نیروی انسانی استفاده می کنند. طبق گزارش فوربز، وظایف و فرایندهای حسابداری که ماشین ها در حال حاضر می توانند انجام دهند یا آنها را ساده کنند، شامل ارائه سرویس های حساب های اعتباری در خرید ها، مدیریت هزینه و کنترل آن، پردازش فرم های درخواست مشتری و موارد بسیار مشابه و از این قبیل است.

فناوری هوشمند با تأثیر بر انواع مشاغل موجود، آینده حسابداری را شکل می دهد. همانطور که سیستم های پیشرفته کارهای تکراری را انجام می دهند، انسان بیشتر با تجزیه و تحلیل روبرو می شود و به حلقه مهم بین داده ها و مشتریان تبدیل می شود. فناوری همچنان بر نقش حسابدار و میزان تقاضا برای استفاده از حسابداران در آینده تأثیر خواهد گذاشت.

نسل جدید نرم افزار های حسابداری

پیشرفت های فناوری در حال افزایش حسابداری به سطوح جدید است،صرفه نظر از اینکه آیا درحال حاضر یک حسابدار حرفه ای هستید یا یک دانشجوی تازه فارغ التحصیل شده، این موضوع برایتان مهم خواهد بود که در آینده این رشته، چه فناوری هایی ظهور خواهد کرد :

پردازش ابری

فن آوری ابری اجازه دسترسی سریع به منابع، مانند داده ها و قابلیت های محاسباتی را به صاحبان کسب و کار و استفاده کنندگان از این اطلاعات می دهد. از مزیت های مهم یک سیستم مبتنی بر ابر، به روز رسانی مداوم و در لحظه اطلاعات است که به حسابداران و مشتریان امکان می دهد داده ها را تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس اطلاعات روز تصمیم گیری کنند. علاوه بر این، فناوری مبتنی بر ابر همچنین در حال حاضر می تواند هر زمان که اطلاعات سیستم به روز شود، نظارت مداوم را همچنین درآینده تجزیه و تحلیل متناوب را تضمین کند.

بر اساس گزارش فوربس، محاسبات ابری در حال رشد سریع است زیرا فناوری های هوشمند جدید مانند اینترنت اشیا (IOT)، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین، در ابر ادغام می شوند. با متداول شدن این فناوری ها، آینده حسابداری کاملاً مبتنی بر ابر است.

وظایف حسابداری خودکار

کار حسابداری و جنبه های وقت گیر حسابداری، مانند حسابرسی، تهیه گزارشات دوره ای مالیات، بانکداری و حقوق و دستمزد به سرعت درحال اتوماتیک شدن هستند، همچنان که هوش مصنوعی برای ایجاد سیستم های آموزش حین کار در مورد حرفه حسابداری هم در حال فعالیت می باشند از طرفی دیگر سیستم های تکنولوژیکی فعالیت های تکراری و وقت گیر را بر عهده خواهند گرفت و وظایف تحلیلی و مدیریتی را به انسانها واگذار خواهند کرد به عنوان مثال، تولید کنندگان نرم افزار های مالی جهان و ایران به عنوان مثال شرکت همکاران سیستم در حال طراحی ماشین هایی است که فعالیت های مورد نیاز در این حرفه را به حد بسیار بالایی بصورت اتوماتیک صورت دهد و تنها مدیریت و تحلیل ها را برعهده کاربران بگذارد (البته این احتمال وجود دارد که با وجو د سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی داده، برخی از ابزارهای اطلاعاتی تحلیل های نسبی را هم در اختیار کاربرانشان قرار دهند)

فناوری بلاک چین

روند دیگری که بر تقاضای حسابداران در آینده تأثیر می گذارد، فناوری بلاک چین است، یک سیستم ذخیره سازی مبتنی بر رایانه که از ارزهای رمزنگاری شده در شبکه کاربر به کاربر استفاده می کند. در حالی که بلاک چین ممکن است به دلیل رمز ارزی به نام بیت کوین ( ارز دیجیتالی که در آن رکورد معاملات ثبت شده است و واحدهای جدید ارزی مستقل از سیاست های بانکی قادر به تولید و افزایش هستند) محبوبیت پیدا کرده باشد، این فناوری پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است. حسابداری، امروزه لازم است به این موضوع توجه کند که جذابیت بلاک چین برای جامعه جهانی ممکن است منجر به ایجاد نوع جدیدی از حسابداری شود که طبیعتا سرعت و تخصص بالا در این حرفه حرف اول را خواهد زد.

 

مهارت های یک حسابدار موفق چیست؟

بدون تردید، حسابدار آینده برای عقب نماندن از صنعت در حال تغییر، نیاز به دانش فنی دارد. با پیشرفت فناوری های هوشمند و انتقال بیشتر شرکت ها به سیستم های مبتنی بر ابر، حسابداران باید در استفاده از ابر مهارت داشته باشند تا تجزیه و تحلیل مالی به روز را به کارفرمایان ارائه دهند. متخصصان حسابداری که مایل به استفاده از بلاک چین هستند باید با برنامه های نرم افزاری مربوط و همچنین نحوه تنظیم انتقال اطلاعات برای دفاتر، قراردادها و سوابق آشنا باشند.

با توجه به اینکه نرم افزار های مالی به یکی از جنبه های اصلی حسابداری تبدیل شده است، آماده سازی برای آینده حسابداری و آموزش و فراگیری مهارت های لازم برای انجام وظایف مدیریتی و تحلیلی که فناوری ممکن است نتواند انجام دهد بسیار مهم است و جایگاه این حرفه را در آینده مشخص خواهد کرد. علاوه بر این، بسیاری از حسابداران ممکن است نقش مشاوره ای با کارفرمایان داشته باشند، بدین معنی که آنها باید در تجزیه و تحلیل داده های بزرگ برای تشخیص الگوها و روندها مهارت داشته باشند و میزان ریسک مشاوره در این حوزه را کاهش دهند از این رو آشنایی با داده کاوی و دیگر تکنیک های علم داده در اینجا بسیار تعیین کننده و کلیدی خواهد بود.

به طور همزمان لازم است که متخصصان حسابداری، استراتژی ها و برنامه های تجسم داده که برای ترجمه داده های مهم و حیاتی، به تصمیم گیری و ارائه راهکار به کارفرمایان و رهبران شرکت مورد استفاده قرار میگیرد را درک کنند و مهارت های لازم در این خصوص را فرا بگیرند. متخصصان حسابداری با این مهارت ها می توانند از تجزیه و تحلیل پیش بینی برای مشاوره استراتژیک به مشتریان یا سازمان ها استفاده کنند. از آنجا که نرم افزارها زمانی را که قبلاً برای کارهای معمولی صرف میشد را آزاد می کند، متخصصان حسابداری می توانند به سطح بالاتری از مهارت های تحلیلی متمرکز شوند.

 

تقاضا برای حسابداران در آینده

چشم انداز متخصصان حسابداری یک کشور قالبا با سلامت اقتصادی کشورشان گره خورده است، به طور کلی بهبود در اقتصاد منجر به نیاز بیشتر حسابداران، حسابرسان و سایر متخصصان برای مدیریت سوابق مالی می شود. جهانی شدن و افزایش مقررات نیز بر تقاضای حسابداران در آینده تأثیر خواهد گذاشت.

طبق آمار اداره کار ایالات متحده، پیش بینی می شود مشاغل حسابداران و حسابرس بین سالهای 2020 تا 2030 میلادی به میزان 4 درصد رشد کند که با متوسط ​​پیش بینی شده برای دیگر مشاغل برابر است.

حرفه حسابداری رتبه 13 در لیست بهترین مشاغل در سال 2021 میلادی را از آن خود کرده است و حقوق و مزایای مطلوب و امنیت شغلی بالا را در میان سایر مسائل بدست آورده است.

مطابق پیش بینی هایی علمی سازمان های جهانی، در آینده بسیاری از وظایف حسابداری به صورت اتوماتیک انجام می شوند ولی متخصصان حسابداری هرگز جایگزین فناوری نخواهند شد و “فناوری به سادگی نمی تواند و هرگز نخواهد توانست مشکلات کسب و کار را که توسط حسابداران برطرف می شود را حل و فصل کند” در واقع، حسابداران در آینده این فرصت را خواهند داشت که مهارت های پیشرفته تری را فراگیرند تا بتوانند به عنوان مشاوران تجاری و شرکای استراتژیک، به طور فزاینده ای خدمت کنند.

سخن آخر نویسنده

مشاغل حسابداری آینده به متخصصان حرفه ای نیاز دارد که آماده پیشرفت در کنار صنعت هستند،اجازه ندهید که شما یکی ازعقب ماندگان در این حرفه باشید.

شرکت های ارائه کننده سیستم های اطلاعاتی در رابطه با حرفه حسابداری جهت ارائه سرویس ها و تکنولوژی های نوین به این حرفه، خود را ملزم به دانستن و اجرای دانش به روز  می دانند ، شرکت همکاران سیستم به عنوان بزرگ ترین مجموعه نرم افزاری کشور خود را از این موضوع مستثنی نمی داند و با افزایش  توان تخصصی و دانش های به روز  کارشناسان و نمایندگان فروش و استقرار مستقر در سطح کشور ، تمامی تلاش خود را جهت تحقق این هدف بزرگ بر می دارد

شرکت دانا راهبرد سامان اندیش به عنوان نمایندگی همکاران سیستم شیراز و نمایندگی سپیدار شیراز ، ارائه کننده خدمات رسمی فروش و استقرار برند های راهکاران ابری و سپیدار سیستم شما را دعوت می کند که با محصولات این مجموعه بزرگ نرم افزاری آشنا شوید

5/5 - (1 امتیاز)