چالش‌های پیاده‌سازی نرم‌افزار‌های سازمانی و راهکار‌های آن

یکی از مهم‌ترین مسائل در سازمان‌های کشور نبود امکانات کافی برای اثربخشی مدیریت موجود است. با پیشرفت علم و تکنولوژی نرم‌افزارهای مختلفی برای پیشبرد اهداف سازمان‌ها پیشنهاد شده که به نوعی می‌توان گفت استفاده از آنها ضرورت دارد.
کاملا بدیهی است که استفاده از این نرم‌افزارها موانع و چالش‌هایی بر سر راه خواهد داشت و نمی‌توان از آنها به محض تصمیم‌گیری استفاده کرد. به همین دلیل باید از شرکت‌های ارائه دهنده این نرم‌افزارها مانند نرم افزارهای همکاران سیستم یاری گرفت.
نرم‌افزار‌های سازمانی و چالش‌هایی که مربوط به پیاده‌سازی آن می‌شود، موضوعی است که قصد داریم به صورت مختصر در این مقاله به آن اشاره کنیم. اما برای درک بهتر چالش‌ها، ابتدا باید بدانید که نرم‌افزار سازمانی چیست و چه کارایی‌هایی می‌تواند داشته باشد.

نرم‌افزار‌های سازمانی چیست؟

نرم‌افزار‌های سازمانی در واقع به گروهی از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها گفته می‌شود که معمولاً برای کمک کردن به افراد و تاجران در مسیر رسیدن به اهداف اقتصادی طراحی شده‌اند. این دسته از نرم‌افزار‌ها به منظور اتوماتیک‌سازی و خودکار کردن فعالیت‌هایی که مربوط به تولید، اقتصاد و فعالیت‌های روزانه یک کسب و کار می‌شوند، استفاده می‌گردند.استفاده کردن از این اپلیکیشن‌ها سبب می‌شود تا بتوانید کار‌هایی که مربوط به آن‌ها می‌شود را در زمان کوتاه‌تر و به شکل به صرفه‌تر و مناسب‌تری انجام دهید. معمولاً به کار بردن نرم‌افزار‌های سازمانی می‌تواند حتی دقت عمل، ظرأفت کار و همچنین کاهش اشتباهات و باگ‌ها نیز با خودش به همراه داشته باشد.

مطالب مرتبط :  نرم افزار حسابداری ملی در شیراز

انواع نرم‌افزار‌های سازمانی

به طور کلی مدل‌های مختلفی از نرم‌افزار‌های سازمانی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند در حوزه خودشان مورد استفاده قرار گیرند. این نرم‌افزار‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:
• برنامه‌ریزی‌های منابع سازمانی
• مدیریت ارتباط با مشتری
• مدیریت منابع انسانی
• هوش تجاری
• اتوماسیون بازاریابی
• نرم‌افزار مدیریت مستندات و
• اتوماسیون کسب و کار و مدیریت فرایند‌ها
این موارد جزء مهم‌ترین موارد و نرم‌افزار‌هایی هستند که می‌توانند در شرکت‌ها، سازمان‌ها و اداره‌ها مورد استفاده قرار گیرند.
در دسته بندی دیگری می‌توان برند این نرم‌افزارها را در نظر گرفت؛ نرم افزار راهکاران، نرم افزار سپیدار، نرم افزارهای همکاران سیستم و … از جمله شرکت‌هایی هستند که می‌توان در این امر از محصولات آنها بهره‌مند شد.

چالش‌های پیاده‌سازی نرم‌افزار‌های سازمانی

معمولاً برای پیاده‌سازی نرم‌افزار‌های سازمانی لازم است تا حتماً پیش فرض‌ها و پیش نیاز‌های این موارد را در نظر داشته باشید. هر قدر بهتر و بیشتر بتوانید این موضوع را بررسی کنید، اجرا و پیاده‌سازی نرم‌افزار‌ها نیز برایتان ساده‌تر خواهد شد.

زمان زیاد

اولین مورد که معمولاً پیش می‌آید، مربوط به زمان زیادی است که برای پیاده‌سازی این نرم‌افزار‌ها مورد نیاز است. این مسأله در مورد اپلیکیشن‌هایی همچون ERP بسیار دیده می‌شود و افراد را با مشکلات فراوانی روبرو می‌کند.

مطالب مرتبط :  آموزش نرم افزار همکاران سیستم ماژول دفتر کل راهکاران-فصل اول

بالا بودن هزینه‌های نگهداری از سیستم

درست است که این نرم‌افزار‌ها و سیستم‌ها می‌توانند کاری کنند تا به شکل راحت‌تری کار‌های شما انجام شود، اما هزینه‌هایی که بابت نگهداری از سیستم و بالا نگه داشتن وضعیت سیستم باید پرداخت کنید نیز می‌تواند یکی از چالش‌های مهم در نظر گرفته شود.

مقاومت‌های سازمانی

هر کدام از سیستم‌هایی که در بالا نام برده شد، می‌توانند برای یک و یا چند سازمان به خصوص مناسب باشند. برخی از سازمان‌ها همواره همگام با تغییر پیش ‌می‌روند و برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند تا به همان سبک‌های سنتی عمل کنند. یکی دیگر از چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد مربوط به مقاومت‌های سازمانی می‌شود که برخی از نهاد‌ها و سازمان‌ها از خودشان در برابر استفاده از این نرم‌افزار‌ها نشان می‌دهند.

هزینه‌های آموزش مجدد پرسنل

برای آن که بتوانید این نرم‌افزار‌ها را به شکل مناسبی به کار ببرید و از نتایج آن بهره‌مند شوید، باید طرز کار آن‌ها را به پرسنل خود نیز بیاموزید. هزینه‌هایی که بابت آموزش مجدد پرسنل پرداخت می‌کنید، می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. برای برخی از نهاد‌ها پرداخت این هزینه‌ها ممکن نیست و یکی از چالش‌های جدی به شمار می‌رود.

مشاوره بیمه

جمع بندی

در مورد نرم‌افزار‌های سازمانی توانستیم تا نکات مثبت و منفی که وجود دارد را بیان کرده و شما را هرچه بهتر و دقیق‌تر با این مسأله آشنا کنیم. در صورتی که تمامی زوایای این نوع از نرم‌افزار‌ها را بررسی کرده‌اید، بهتر است این نکته را نیز بدانید که خرید و استفاده از این مدل از نرم‌افزار‌ها می‌تواند به شما کمک بسیار زیادی در ارتقا وضعیت کاری شما کند.
بهتر است حتماً خرید خود را از فروشگاه‌ها و مراکزی انجام دهید که از بابت اصل بودن نرم‌افزار و کارایی بالای آن اطمینان دارید. یکی از این فروشگاه‌ها که می‌توانید خدمات آن‌ها را نیز پیش از خرید بررسی کنید، سپیدار سیستم است. با مراجعه به وب سایت سپیدار سیستم به راحتی اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری را از این شرکت و همچنین محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد، می‌توانید به دست‌آورید.
شما در سایت دانا راهبرد می‌توانید با انجام مشاوره مدیریت خودتان را برای چالش‌های پیاده‌سازی نرم‌افزارهای سازمانی آماده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *