اگر سوالاتی از قبیل اینکه فضای ابری چیست و چه کاربردی دارد یا حسابداری آنلاین چیست و خصوصیات نرم افزار کاربردی چیست در ذهن شما وجود دارد ما را در مطالعه این صفحه همراهی کنید

حسابداری ابری (Cloud Accounting) از جمله عبارت‌هایی است که این روزها در حوزه مالی بیشتر شنیده می‌شود و معمولا با نام‌های دیگری از جمله حسابداری تحت وب، آنلاین یا حسابداری مبتنی بر اینترنت نیز شناخته می‌شود. هر چند این مفاهیم تفاوت‌هایی نیز با هم دارند.

در حوزه حسابداری هم سال‌هاست برخی شرکت‌های نرم‌افزاری، سیستم‌های حسابداری را بر بستر رایانش ابری ارائه می‌دهند. اما حسابداری ابری چیست و آیا مفهومی متفاوت از شکل سنتی است؟

چه دغدغه‌هایی در این زمینه وجود دارد و شرکت‌های ارائه‌دهنده از چه راهکارهایی برای حل این چالش‌ها استفاده می‌کنند. در این مقاله ضمن پاسخ به این پرسش‌ها، مهم‌ترین مزایای نرم‌افزار حسابداری ابری را شرح می‌دهیم.

مهم‌ترین مزایای حسابداری ابری چیست؟

نرم‌افزار حسابداری ابری همان کارکرد‌های سیستم‌های حسابداری سنتی با مزایای بیشتر را در اختیار شما قرار می‌دهد. مزایایی که تنها به وسیله‌ی فناوری‌های آنلاین امکان‌پذیر است.

در به‌کارگیری سیستم‌های حسابداری ابری، سازمان‌ها از سرورهایی که از راه دور میزبانی می‌شوند، استفاده می‌کنند. بنابراین استفاده از این نوع نرم‌افزار‌ها، کسب‌و‌کار‌ها را از تجهیز و نگهداری از زیرساخت بی‌نیاز می‌کند.

حسابداری مبتنی بر اینترنت به ویژه به سازمان‌هایی که پراکندگی جغرافیایی یا شعب متفاوت دارند کمک می‌کند که همه کارکنان به یک نسخه یکپارچه از نرم‌افزار دسترسی داشته باشند. در نتیجه نیازی به دوباره کاری، ثبت اطلاعات در دو جای مختلف یا استفاده از چند سرور برای ارتباط یکپارچه نیست.

مدل‌های پرداخت از دیگر مزایای به‌کارگیری حسابداری ابری برای کسب‌و‌کار‌ها است، در این مدل شرکت‌ها به جای هزینه‌های سنگین اولیه به میزان استفاده، حق اشتراک ماهانه یا یک ساله پرداخت می‌کنند.

مطالب مرتبط :  شرکت‌های تولیدی نیاز به چه نوع نرم افزارهای سازمانی دارند؟

علاوه بر این با استفاده از حسابداری ابری (Cloud Accounting)، سازمان‌ها بدون نیاز به هزینه‌ی اضافه یا تخصص فنی، همیشه جدیدترین به روزرسانی‌های نرم‌افزار را دریافت می‌کنند. ما در نمایندگی نرم افزار حسابداری در شیراز این خدمات را به شما ارائه می کنیم .

مزایای حسابداری ابری

استفاده از نرم‌افزار حسابداری ابری شیراز مزایای دیگری نیز دارد که هر کسب‌وکاری متناسب با نیازها و انتظارات خود از آنها استفاده می‌کند. با این حال، می‌توان مزایای حسابداری مبتنی بر اینترنت را در موارد زیر خلاصه کرد:

کاهش هزینه‌های مربوط به ایجاد زیرساخت و سخت‌افزار

دسترسی به نرم‌افزار حسابداری ابری از راه دور

تسهیل شرایط دورکاری برای کارکنان خصوصا در پاندمی کرونا

پرداخت هزینه به ازای میزان استفاده

صرفه‌جویی در زمان و تمرکز بر اهداف اصلی کسب‌وکار

امکان اشتراک اطلاعات و داده‌های نرم‌افزار حسابداری ابری با سایر نرم‌افزارها

کاهش زمان صرف شده برای نگهداری و تجهیز سیستم و اختصاص این زمان بر روی فعالیت‌های اصلی

بروزرسانی خودکار نرم‌افزار حسابداری ابری و عدم نیاز به پرداخت هزینه بیشتر

تفاوت بین نرم‌افزار حسابداری ابری و غیر ابری چیست؟

چندین تفاوت اساسی بین حسابداری ابری با حسابداری غیرابری وجود دارد. اولین تفاوت در میزان انعطاف‌پذیری دسترسی به داده‌های حسابداری است.

برخلاف نرم‌افزارهای حسابداری سنتی که دسترسی به داده‌های آن تنها به وسیله‌ی چند کامپیوتر درون‌سازمانی ممکن است، در حسابداری ابری می‌توان از هر مکانی و به وسیله‌ی هر دستگاهی که به اینترنت متصل است، به داده‌های حسابداری دسترسی داشت.

در حالت غیر ابری هزینه‌های خرید قفل نرم‌افزار و نگهداری از آن بر عهده شرکت استفاده کننده است که در این صورت معمولا هزینه‌های سنگینی به سازمان تحمیل می‌شود، این در حالی است که در سیستم‌های ابری این هزینه‌ها کاملا حذف می‌شود. به ویژه برای شرکت‌هایی که در حال رشد هستند نیازی به خرید سرورهای سنگین نیست.

مطالب مرتبط :  شرکت‌های بازرگانی نیاز به چه نوع نرم افزار های سازمانی دارند ؟

آیا حسابداری ابری امن است؟

راهکار‌های حسابداری ابری برای ذخیره اطلاعات مالی به همان اندازه سیستم‌های سنتی و حتی گاهی بیشتر از آن امن هستند. به عنوان مثال، ممکن است رایانه یا لپ‌تاپ شرکت با اطلاعات مالی مهم از دست رفته یا سرقت شود که منجر به درز اطلاعاتی می‌شود.

با این حال، حسابداری مبتنی بر اینترنت هیچ اثری از داده‌های مالی را روی رایانه‌های شرکت باقی نمی‌گذارد، داده‌ها در فضای ابری رمزنگاری‌شده محافظت می‌شود که دسترسی به آن‌ها تنها از طریق رمز عبور منحصربه‌فرد ممکن است.

به اشتراک‌گذاری داده‌ها نیز نگران‌کننده نیست. با حسابداری ابری، دو نفر به راحتی با گذرواژه‌های منحصربه‌فرد خود امکان دسترسی به داده‌های یکسان دارند. در روش‌های سنتی اغلب برای انتقال داده به درایوهای فلش نیاز است که احتمال از دست رفتن یا سرقت آن‌ها وجود دارد.

به عنوان آخرین تفاوت در امنیت داده‌ها، ارائه‌دهندگان خدمات ابری معمولا در دو یا چند مکان سرورهای پشتیبان دارند. در صورت وجود مشکل در شبکه یک سرور، شما هنوز به داده‌های خود دسترسی خواهید داشت.

اطلاعاتی که فقط به شکل درون‌سازمانی نگهداری می‌شوند، ممکن است در اثر بلایای طبیعی تخریب شوند یا آسیب ببینند و هرگز بازیابی نشوند.

حسابداری ابری چگونه می‌تواند به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کمک کند؟

صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند در هر زمانی و از هر جایی به داده‌های خود دسترسی داشته باشند. چنین افرادی همیشه در حال حرکت هستند و به طور فزاینده‌ای از تبلت و تلفن‌های هوشمند برای دسترسی به آخرین داده‌های مالی خود استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط :  محاسبه سنوات در نرم افزار سپیدارسیستم

با حسابداری ابری‌، آن‌ها می‌توانند مانده حساب، فاکتورهای معوقه، وضعیت کلی وجه نقد و موارد دیگر را در تمامی لحظات شبانه‌روز تنها با اتصال به اینترنت مشاهده کنند.

هزینه مالکیت نرم‌افزار‌های حسابداری ابری در مقایسه با نمونه‌های سنتی کمتر است. چیزی برای نصب و نگهداری وجود ندارد و نرم‌افزار بدون دخالت کاربر به طور خودکار به‌روزرسانی می‌شود. این امر منجر به کاهش کلی هزینه‌ها می‌شود و صاحبان کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا بر فعالیت‌های اصلی کسب‌وکار خود تمرکز کنند.

حسابداری مبتنی بر اینترنت امنیت بالایی ایجاد می‌کند. به طور معمول، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط اقدامات امنیتی کمتری برای محافظت از داده‌های مالی خود انجام می‌دهند.

اما نرم‌افزار حسابداری ابری استانداردهای امنیتی بالایی دارد. پشتیبان‌گیری از داده‌ها در فواصل زمانی منظم انجام می‌شود، سرورها برای جستجوی نقاط آسیب‌پذیر همواره بررسی می‌شوند و داده‌ها از طریق اتصال رمزنگاری‌شده منتقل می‌شوند.

امکان اتصال حسابداری آنلاین با سایر نرم‌افزار‌ها وجود دارد و این موضوع کمک می‌کند کارکنان تیم‌های مختلف بدون نیاز به جلسه‌های یا انتقال اطلاعات، روی یک دیتابیس واحد کار کنند.

راهکاران ابری همکاران سیستم شیراز یک نرم افزار تحت وب برای مدیریت فرایندهای سازمان است. این راهکار یک نرم افزار جامع سازمانی شامل شامل سیستم‌های حسابداری ابری، فروش، پخش مویرگی، تدارکات و لجستیک ابری، خرده‌فروشی، هوش تجاری ابری، منابع انسانی و حسابداری مدیریت است. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی راهکاران ابری؛ سیستم ابری همکاران سیستم کلیک کنید.

منبع : حسابداری ابری

5/5 - (1 امتیاز)

سیدمحمدجواد تقویمشاهده نوشته ها

Avatar for سیدمحمدجواد تقوی

علاقه‌مند به دیجیتال مارکتینگ و سئو و همیشه در حال یادگیریم

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *